Brev:
Han er kræsen
20. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Han er kræsen
Kære Helen.
Vi her en dejlig stor dreng på 9,5 kg og 72 cm lang. Han er lige 6 mdr og nogle dage
Da han var 5 mdr. startede vi op på grød, da han sugede så meget mælk ud af mig at jeg var konstant træt og meget bleg.
Der var ingen problemer med opstarten og han spiste meget hurtigt 1-2 dl grød med frugt som banan, æble, pære og melon, med stor velbehag.
Da han var 5,5 mdr startede vi op på kartoffelmos. Jeg lavede en stor portion med gulerødder i til ca syv portioner og frøs det ned, og det blev også spist med stor glæde. Derudover får han sveskegrød til at holde maven igang - også hjemmelavet.
Da jeg så igen skulle lave kartoffelmos, syntes jeg han kendte det så godt at han også skulle smage noget andet end gulerod og jeg lavede derfor både lidt med blomkål, broccoli og gulerod.
Her kom den store protest. Han vil slet ikke spise det. Får jeg det endelig ind i munden på ham, laver han brækbevægelser og sidder med åben mund og vil ikke synke det, han prøver også at tage det ud af munden med hånden.
Først troede jeg at jeg havde lavet mosen for tyk og det var derfor han var ved at brække sig af det. Men efter flere eksperimenter har jeg fundet ud af at det ryger ned med stor velbehag hvis jeg blander det op med hans sveskegrød - men det er jo ikke meningen at alt han skal have skal smage af svesker.
At få vores mad er heller ikke noget hit, har prøvet med ris med blendet med tomatsovs med porre, peberfrugt og løg. Det er sjovt at lege med meeen det smager jo ikke af svesker.
Grød med frugtmos er der ingen problemer med.
Han har kun siddet i højstol 2-3 gange ellers har han siddet i skråstol og fået mad, så der har han ikke kunne være så meget med andet end at han har haft en ske i hånden. Når han har siddet i højstol har det været med begge klør fem nede i maden, så både mor og barn nærmest skal i bad. Han syntes det er sjovt og hyggeligt, men han har meget svært med samtidig at koncentrerer sig om at jeg forsøger at give ham noget at spise og han bliver meget sur over at jeg forstyrrer ham. Han ligefrem nægter at spise selv sin ynglingsmad fordi han er så koncentreret om det han laver på sin tallerken og han er utrolig god til at ignorere mig og mine sjove ansigter og lyde. Nogle gange fjerner jeg tallerkenen og rykker ham lidt væk fra bordet, så jeg kan fange hans opmærksomhed og han kan få lidt at spise.
Han får vand af en tudekop når han selv skal drikke og af et lille plastikæggebærer når jeg giver ham. Det går fint taget i betragtning han kun har prøvet æggebægret de 2-3 gange han har siddet i højstol.
Det bekymre mig lidt at et måltid godt kan trække ud og varer 30-45 min når han kun lige er begyndt at sidde i højstol og han ikke må sidde der så længe.
En dag for os ser nogenlunde sådan ud:
kl 06.00 vågner og ammes
putter, leger og sover lidt til kl 08.00
kl 09.00 ammes
sove til middag ca. 1-1,5 time
kl 11.30 frokost grød med frugtmos + sveskemos + banan, melon eller ligende
kl 13.30 ammes og sove til middag ca. 1-1,5 time
kl 16.30 ammes
sover ca. 30 min
kl.18.00 aftensmad mos/ris + sveskemos + frugt
kl.20.00 ammes godnathistorie og en lille sang. Vågner som reglen først igen næste morgen kl. 06.00.
Planen er at skift amningen kl 09.00 ud med øllebrød eller havregryn og rykke frokosten lidt alt efter hvordan det passer.
- Hvordan ser det ud?
- Hvordan får jeg ham til at spise mos som ikke smager af svesker? Går det over af sig selv?
Jeg nænner ikke at nægte at putte svesker i når han har prøve at smage nogle gange og bliver meget vred. Han kan nærmest kravle baglæns ud af højstolen.
Er der nogen bedre måde at få ham til at spise samtidig med at han selv er med til at ”lege” med maden?
Er det ok at han kommer til at sidde i højstolen så længe af gangen? Han sidder ikke i skråstol andet end når har skulle have mad i den. Han gider ikke sidde i den ellers, det er for passivt for ham. Han sidder heller ikke særlig meget i autostol, han hader den, så vi forsøger så vidt muligt at kører hver for sig eller gå med barnevognen. Jeg tror han kører med i bilen 1-3 gange om ugen.
Lige en sidst ting. Kan de få for meget at spise, så deres mavesæk bliver udvidet for meget. Han spiser sommetider op til 3 dl. pr måltid.
Jeg glæder mig til at høre fra dig
Mange hilsner
Lene