Svar: Græder ved aflevering i vuggestue - 20 mdr.
20. juni 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Anne
Det er meget normalt at børn græder, når de skal afleveres og man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - vuggestuen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er tilsyneladende rigtig svært for din dreng at finde ud af gå fra mor til vuggestue. Det gør ondt på ham, når han bliver afleveret, det er svært at sige farvel og så græder han og er ked af det.
Når det er sagt, så kan det jo være okay, hvis barnet så hurtigt er glad for stedet, oplever en glæde ved at være der, virker til at have det godt, nyder det. Det er altså okay, hvis det kun er skiftet mellem det ene og det andet som er svært.
Og her bliver jeg faktisk lidt i tvivl om hvordan jeres lille dreng har det. For han er jo ikke nødvendigvis glad kort tid efter du er gået, nogle dage er det okay, men andre dage er han tilsyneladende ked af det i længere tid ... Samtidig fortæller du at han faktisk har været ked af det i et år ..?! Det er længe - alt for længe og det kan godt være at det skyldes skiftende personale og andet, men det synes jeg så er synd for ham. Jeg synes ikke det lyder rimeligt at børn efter 1 år fortsat skal være ked af at blive afleveret, så er der noget galt og derfor synes jeg at I skal overveje muligheden for at få ham et andet sted.
Findes der 2 års børnehaver i nærheden af hvor I bor? Det kunne være en mulighed at søge en sådan plads til ham, da han så ikke skal skifte plads igen, når han fylder 3 ...
Du skriver dog samtidig at du oplever at han er glad for at være der og trives med det ... så det du skal overveje er hvordan han egentlig har det. Er det selve skiftet der er svært for ham, eller er det uroen, skiftende personale og dermed manglende gennemgående omsorgspersoner eller hvad handler det egentlig om ..?
Hvis I siger at det er et godt sted han er og at han faktisk trives der, så er det bedst I kan gøre at tale med dem om at der bør være en fast person, der tager sig af ham om morgenen. I skal have en helt klar aftale om hvordan I aflevere, til hvem, hvordan der siges farvel osv. Han skal føle sig fuldstændig tryg og ved at det er sådan det er og at det er den bestemte pædagog der passer på ham.
Derudover er det vigtigt at sætte ord på, fortælle at du også vil savne ham, men at du samtidig ved at det bare så dejligt at være i vuggestuen og lege med de andre børn. Og så skal du naturligvis også betrygge ham i at du kommer igen senere og at du glæder dig til at se ham - præcis som du allerede gør.
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske