Brev:
Mælk og putning
20. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Mælk og putning
Hej Helen.
Så er vi på banen igen med et par spørgsmål.
Vores lille dreng er nu 7 mdr og 3 uger og er stadig en glad, tryg og nem lille dreng. Han er en stor dreng på 10 kg og er 78 cm lang.
Der er fuld gang i motorikken og han står på alle fire og rokker eller hopper fremad fra hænder og fødder til hænder og knæ. Og så triller han rundt over det hele.
Jeg synes dog stadig det er svært med den mad der...
Vi droppede efter flere forsøg at give ham sutteflaske, så jeg ammer ham stadig ud over grød- og mos måltider men jeg er tvivl om hvor meget mælk han har behov for.
Som det ser ud nu har vi to slags dage – dem hvor han sover to lure og dem hvor han sover tre. En dag med to lure (dem er der flest af) ser sådan ud.
5:00 ammes og sover videre
7:00 vi står op
8:00 havregrød med svesker og bagefter frisk frugt
9:00 puttes til formiddagslur med amning (sover ca. halvanden time)
11:30 frokost – grøntsagsmos med fisk eller kød og bagefter ristede rugbrødsstænger og fx agurkbidder. Vi prøver også med små rugbrødshapsere blødgjort i mælk men han er ikke skrap til det...
12:30 frugtmos
13:30 puttes til eftermiddagslur (med amning hvis han ikke har gidet at drikke til måltiderne) (sover halvanden time)
15:30 eftermiddagsgrød med frugt eller frugtmos og frisk frugt
18:00 aftensmad – grøntsagsmos med fisk eller kød og hvis han ikke er for træt en asparges el. lign at sidde og gumle på. Han har ingen tænder endnu.
19:00 puttes til natten med amning
23:00 ammes når jeg går i seng
Til alle måltider får han vand af kop og også små slurke mælk men sidstnævnte er han ikke så pjattet med endnu.
Han spiser allerbedst til eftermiddagsmåltidet – her virker han rigtig sulten. Jeg synes det er lidt svært med al den mad fra han vågner om eftermiddagen til han skal puttes igen om aftenen. Nogle gange skal vi virkelig stå på hovedet for at få ham til at spise sin mad kl 18 for han er ret træt på det her tidspunkt. På den anden side synes jeg det er for tidligt at give ham aftensmad FØR kl 18:00 for der har han jo næsten lige spist grød. I et stykke tid har jeg ammet ham efter eftermiddagsluren men han er ikke rigtig interesseret i amningen der længere.
Hvad siger du til ovennævnte dagsplan? Tror du han får nok mælk?
Det ville være rigtig rart hvis du ville skrive hvor meget eller hvor lidt han har behov for også i de kommende måneder. Også gerne hvordan jeg trapper ned med amning når vi når så langt – hvad erstatter det?
Så er der en anden klassiker...putning!
Efter han er begyndt med 4 grød/mosmåltider og to lure om dagen er han simpelthen så træt når jeg ammer ham kl 19 så som regel falder han i søvn imens.
Jeg har indtrykket af at han glæder sig til den amning – det er min mand der kommer ind med ham i soveværelset hvor jeg sidder klar og venter. Han smiler og arm og ben går på ham fordi han godt ved hvad der skal ske. Det er dejligt.
Det jeg vil høre dig om er når han ikke falder i søvn under amningen. Både min mand og jeg kan putte ham – hans mormor har sågar også puttet ham et par gange. Det kræver bare at man pakker ham ind i en dyne eller et lagen og så bare sidder med ham og holder ham. Hvis vi prøver at putte ham i sin seng tror han at der er fest og ligger og snakker og hygger og spjætter med arme og ben.
Vi har prøvet at putte ham i sin egen seng og så gå ind til ham med jævne mellemrum. Det kan blive ved i halve og hele timer og til sidst ligger han og kalder på os hele tiden og bliver ked af det. Jeg tolker hans kalden som at han vil have at vi er inde hos ham. Vi har også prøvet at putte ham i sin seng og holde på ham imens. Virker heller ikke. Han falder først til ro pakket i en favn. Til gengæld er han der så sød og rolig og stille og vil rigtig gerne sove. Vi prøver for så vidt muligt at lægge ham i sin seng lige inden han er helt væk så han ved hvor han ligger.
I løbet af dagen har jeg ingen problemer med at putte ham i sin seng, så jeg vil vel egentlig bare høre om det er okay det vi gør – eller om det er et skråplan og noget der kan blive svært at vænne ham fra? Han sover i øvrigt i samme værelse som os.
Det var smøren for denne gang. Vi glæder os til at høre fra dig.
Sofie