Svar: Underholdning på flyet
21. juni 2008
Alder:
12 mdr.
Hej Signe
Det lyder fantastisk dejligt med en rejse til Californien, skønt sted:o) - man naturligvis en lang rejse med en dreng, som ikke så gerne sidder stille i mange timer ...
Det er altid en god idé at have noget nyt med, noget som han ikke har set før, fordi nyhedens interesse altid er stor. Derfor er det godt med en lille rygsæk, men lidt små overraskelser, små pakker. Det er generelt en god idé at pakke tingene ind, så går der også lidt tid med at få det ud af papiret ... :o)
Det kan være alt lige fra en lille pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise disse ting og de kan ofte godt lide det - til små stykker legetøj og her skal man så være lidt kreativ og medtænke at der i et fly er meget lidt plads og små dippedutter helst ikke skal falde alle vegne.
Små bøger er altid en god idé og det kan f.eks. være flap-bøger, hvor der gemmer sig noget under flappen, når man løfter. Man kan også købe fingerdukker, som man kan fortælle historie med og om undervejs og samtidig have sjov med at have på fingrene. Ikea sælger bla. fingerdukker billigt, men man kan også købe nogen som passer til specielle eventyr, det har f.eks. dengamleskole.dk eller fingerdukker der bor i stofhus - LibOo huset hedder det. Det sælges også hos forskellige butikker på nettet, måske også andre steder.
Træpuslespil med store brikker og knapper, som man løfter op og sætter i kan være en idé. Det kan være godt med en blok og nogle store farver, helst noget som ikke smitter af og derfor ikke tusch.
Man kan også købe sådan nogle små spil, hvor man skal finde det der passer sammen - hunden passer med kødbenet, bjørnen passer med fisken, musen passer med osten osv. Jeg har nogle gange set at de sælger noget sådan i Føtex ... Han er dog nok lige aldersmæssigt lidt for lille, men det er en idé.
Så er der magnetspil og magnettavler. Det magnetiske er meget godt netop til flyrejser og man kan lave mønstre og farver med magneter. Et meget simpelt geometribræt eller puttekasse er også en idé, hvor han skal finde de brikker og former, der passer i hullerne - men igen er pladsen jo begrænset.
Jeg håber ovenstående giver lidt idé til leg, ellers er det jo et spørgsmål om få lidt at drikke, lidt at spise, få et tæppe af stewardessen og en lille pude og så få ham til at sove lidt af tiden væk. Prøv at holde så meget gang i ham som muligt når I er i lufthavnen, så han får brændt noget krudt af der og derfor er naturligt træt i flyet ..
Rigtig god rejse og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske