Svar: Kun mors mælk
19. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne Brylle Thomsen
Jeg tror din datter er sulten og det er sikkert også den fornemmelse du selv har, hvorfor du gerne vil have hende til at tage andet end bryst.
Hvad sker der hvis en anden forsøger at give hende mad med ske. Jeg tænker på at du jo lugter af mælk og dermed kan frustrere hende. Måske vil det gå helt af sig selv, når hun skal passes og du ikke er i nærheden, det ved man aldrig;o)
Er hun begyndt at blive interesseret i at du spiser og følge dig med øjnene? Det kan være et tegn på at hun er parat og der er ikke noget i vejen for at du giver hendelidt fra din egen tallerken. Lidt moset kartoffel er f.k.s en mulighed. Der er i princippet ikke noget i vejen for at begynde med grøntsagsmos i stedet for grød, rækkefølgen er ligegyldig, menge børn kan bare godt lide grøden. Din datter er måske anderledes, så derfor synes jeg at du skal forsøge med lidt mos i stedet.
Nogle børn synes bedst om den hjemmelavede mos, hvor andre meget bedre kan lide den mos som købes som pulver eller den der fåes på glas. Du kan prøve dig frem og se om et af produkterne fænger hendes interesse.
Det vigtigste lige nu er ikke hvor meget hun spiser, men at hun er interesseret i at spise, så et par smagsprøver er bedre end ingenting.
Fortsat held og lykke med hende
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske