Brev:
Overgangskost, morgenamning m.v.
22. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Overgangskost, morgenamning m.v.
Hej Helen,
Tak for dit forrige svar. Jeg har nu et par spørgsmål vedr. overgangskost og den tidlige morgenamning.
Min datter på ca. 4½ måned spiser fint grød om aftenen. Denne får hun når vi andre spiser vores aftensmad. Hun sidder med ved bordet i sin skråstol. Jeg laver typisk risgrød og supplerer med forskelligt frugtmos. Jeg har også indført lidt moset banan omkring frokosttid. Jeg ammer resten af tiden og supplerer ind imellem med en flaske mme, hvor det er meget forskelligt hvad hun tager.
Jeg har tidligere skrevet, at jeg ikke har så mange udgange i det ene bryst grundet fjernelse af bindevævsknuder. Det begyndte at irritere hende da hun nærmede sig de 3 måneder og hun bliver mere og mere irriteret på det bryst. Det er som om, at mælken ikke kommer hurtigt nok ud til hende. Det andet ammer jeg fint på. Hun er en hurtig spiser og tømmer meget hurtigt et bryst – selv når det er spændt.
Men jeg tvivler som sagt på, om hun orker det ene bryst meget mere. Jeg har forsøgt at malke ud og jeg kan godt se, at det tager længere tid på det bryst end det andet. Det gør også mere ondt i mit arvæv. Jeg havde lidt tvivl omkring om hun fik mælk nok, men hun har som jeg også kan se du har skrevet omkring mange andre i 3-4 måneders alderen lige haft et gevaldigt ”hop”.
Hendes grød laver jeg på 150 ml. mme og da jeg ammer fuldt ud ved siden af fornemmer jeg at hun får den mælk hun skal have. Hun vokser fint både i længde og vægt og er en glad og meget fremmelig pige.
Mit spørgsmål går på, hvornår man kan begynde at erstatte mælkemåltider med decideret mad-måltider samt hvornår den egentlige mad skal være en større bestanddel af måltiderne end modermælken?
Vi skal ud og rejse når hun er 9½ måned. Er der særlige forholdsregler vi skal tage omkring maden der – eller kan hun spise som den øvrige familie?
Endvidere kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor mange timer man taler om, når man siger, at et barn på 4-6-8 måneder o.s.v. sover igennem? Og hvornår er det hensigtsmæssigt at stoppe den tidlige morgenamning? (Jeg ammer kl. 23.00/23.30 og så ikke før kl. 05.30/06.00).
På forhånd tak.