Svar: Nok mælk og kan man få for meget mad?
22. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det går rigtig godt og at Karla og I er begyndt at få lidt mere rytme for dagen. Amning 4 gange dagligt og 2 flasker lyder rigtig godt i forhold til at sikre hendes mælkebehov og det lyder ikke som om at du umiddelbart skal være urolig for om hun mangler noget.
De fleste børn i 6 måneders alderen indtager fortsat rigtig meget mælk ved siden af deres skemad og de betyder at de rent faktisk ofte drikker mellem 800-1000ml mælk dagligt. At din datter således indtager ½ hos dig og ½ på flaske er sandsynligt. Hvis du vælger at trappe amningen ned, så vil det derfor betyde at du skal give flaske i stedet og du skal således erstatte en amning med flaske. Altså give flaske på det tidspunkt, hvor du normalt ville amme.
Hvis du således vil trappe ned og vi siger at du i dag ammer 4 gange og giver flaske 2 gange, så kan du i morgen amme 3 gange og give flaske 3 gange, i overmorgen erstatte yderligere en amning og amme 2 gange og give flaske 4 gange. Og så må du lade hende selv regulere, hvor stor en mængde mælk hun kan drikke. Nogle gange vil hun måske kun drikke 100-150ml af flasken og andre gange kan hun godt drikke 200 og den fleksibilitet må der være.
Man kan godt give børn for meget mad, altså for store portioner og det gør man, hvis deres indtag af skemad går ud over deres indtag af mælk og modsat - man kan også give så meget mælk, at barnet ikke spiser nok skemad. Det er derfor en balance og det vil ofte være en rigtig god idé at tilbyde skemad først og så holde mængden af dette lidt nede, f.eks. tilbyde 1 dl. skemad 3 gange dagligt og så tilbyde mælk efterfølgende og der vil så netop være plads til mælken fordi barnet 'kun' har spist en dl. grød/mos.
Hvis man giver barnet f.eks. 2 dl. grød/mos og barnet så efterfølgende ikke kan drikke mælk og afviser, så skal mælkebehovet jo stilles på et andet tidspunkt, hvorfor barnet måske vil begynde at kræve mælk om natten. Samtidig skal man også medtænke at mælkeindtag også handler om væskeindtag og børn på 6 måneder er simpelthen nødt til at have tilbud om bryst og flaske 5-6 gange i døgnet for at de ikke kommer til at mangle væske. De er i den alder ikke store nok til at kunne drikke deres behov af en kop.
I takt med at barnet får mere og mere brug for rigtig mad, så får barnet naturligt også støre mængder og vil så her nedsætte sit mælkebehov naturligt og det vil ofte regulere sig af sig selv. Således vil et barn i 7 måneders alderen ofte kunne nøjes med 4 amninger/flasker ved siden af 4 måltider skemad og et barn på 8-9 måneder vil trives med 3 flasker/amninger i døgnet (svarende til ca 600ml).
Jeg håber at dette besvarer dit spørgsmål og hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) Rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske