Svar: Gylp, gylp og atter gylp
21. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære lillemandens mor
Sålænge din søn tager på og trives, gør man umiddelbart ikke noget ved din drengs gylperi. Nogle børn har det der hedder mavemundsforsnævring, som betyder at de gylper meget. Hvis dette fortsætter, efter at barnet er begyndt at få fast føde, vil barnet normalt også have problemer med at synke (fejlsynke, hvor maden går i luftrøret) og tendens til at spise meget langsomt. Her vil man så gå ind og udrede barnet. Hvis din søn ikke har problemer med dette, vil man normalt se tiden an og din søn vil sadsynligvis vokse fra det.
En anden mor har her på siden givet det råd at anvende johannesbrødkernemel i modermælkserstatning. Det jævner erstatningen og gør den mere tyktflydende og derved 'ligger det tungere' i maven og løber ikke så let tilbage.
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
Hvis du anvender færdigblandet erstatning kan du hælde ½ tsk. fuld johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning (200 ml) og ryste flasken kraftigt for at undgå klumper. Det samme kan man gøre med udmalket modermælk.
Jeg forestiller mig at du kan prøve med johannesbrødkernemel i flaskerne med Nan og se om det skulle have en effekt.
Din søns kostplan ser fin ud og det lyder helt rigtigt at tilbyde jeres søn ris, pasta og brød når han bliver lidt ældre og begynder at kunne tygge. Du må gerne tilbyde ham en smule tykmælk/A38 om eftermiddagen, gerne med frugtmos og senere evt. med lidt drys på. Han må fra 6 mdr´s alderen gerne få små mængder sødmælk/yoghurt, størstedelen af hans mælkeindtag skal dog fortsat være erstatningen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske