Svar: Madplan - dreng 7 mdr.
22. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sebastians mor
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det lyder også relevant med amning 4 gange dagligt. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen kunne trappe ned til 3 amninger dagligt og det vil her i forhold til jeres rytme, være en af amningerne inden lur der skal fjernes, - f.eks. putte ham uden amning om formiddagen.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få ham til at spise grøntsagsmos to gange dagligt, så han får dette sammen med lidt rugbrød til frokost og så kan han få øllebrød, flerkornsgrød eller lignende om eftermiddagen. På den måde vil han få to grøntsagsmåltider og to grødmåltider og det vil være godt for ham. I kan give ham rester fra aftensmaden til frokost, han kan sagtens få lidt sovs til frokost også, hvis I har lidt tilbage.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen Kl. 6: Ammes
Morgen Kl. 7.30/8.00: Havregrød og vand i kop. Frugt i hånden.
Formiddag 9: frugtmos, frugt i hånden og måske små stykker af en havregrynsbolle med smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning (altså når han bliver godt 8 måneder)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og meget gerne rester fra aftensmaden, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle i små stykker, en kartoffelbåd eller lignende at sidde med i hånden. Tilbydes lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, - makrel, sildepostej, tun, rognguf, grøntsagsmos kan også fint bruges som pålæg på brød. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag Kl. 15.30/16.00: øllebrød eller flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, igen evt. lidt hapsere med smør af en havregrynsbolle, vand af kop.
Aften 18.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere den mad I får, præcis som I allerede er igang med. Det er super med ris, pasta, grøntsager - mad der er moset og ved siden af også mad i stykker, både små stykker og lidt større stykker i hånden. Lidt frugtmos til dessert. Vand af kop
Bades, ammes og puttes til natten
Super at han allerede er i stand til at sove igennem - rigtig dejligt:o)
Han må få næsten alt, så det er et spørgsmål om at lade maden til ham tage udgangspunkt i det I andre spiser. I kan også en gang imellem købe middagsretter på glas og give ham det til frokost, men ellers er rester godt.
Gode boller, havregrynsboller er der en opskrift på her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke og ha en rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske