Svar: Hvornår må man starte på maden?
22. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Det vil være rigtig godt, at du venter så længe som muligt med skemad.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Hvis du oplever, at du ikke er i stand til at mætte din dreng med din egen mælk, hvilket jeg ved du tidligere har skrevet om, så synes jeg det vil være langt at foretrække at du så tilbyder ekstra modermælkserstatning på flaske og ikke hverken vælling eller grød. Modermælkserstatning vil i sig selv kunne mætte ham mere end modermælk og det er rigtig vigtigt for hans tarmfunktion, at man ikke starter alt for tidligt med den rigtige mad.
Derudover er det vigtigt at du, når du starter, begynder meget forsigtigt. Det vil sige starter med 4-5 tsk og øger ham langsomt over en uges tid, så han stille og roligt kommer op på 1/2-3/4 dl. Selvom han kan spise mere, så er det vigtigt at du holder igen og i stedet fortsat tilbyder mælk. Skemaden vil derfor ikke mætte på samme måde som en flaske med f.eks. 200ml mme - fordi han der kan få og tåle en helt anden mængde.
Det vil samtidig også være en rigtig god idé at du forsøger at fylde ham lidt ekstra op i løbet af dagen. Hvis dine hyppigere amninger således ikke hjælper på hans søvn, ikke øger din mælkemængde osv. så synes jeg du skal prøve at tilbyde ham lidt mme af flaske i løbet af dagen som supplement til amning, når du føler at han ikke er blevet mæt nok hos dig.
Det at bliver fyldt godt op dagen igennem er vigtig for at sove bedre om natten - kun at tilbyde ekstra mad om aftenen vil i denne alder ofte virke modsat hensigten og gøre at din dreng begynder at sove endnu mere uroligt. Hans mave og tarmsystem skal jo arbejde på højtryk for at nedbryde føde om natten. Får han derimod lidt ekstra hele dagen igennem, vil man ofte se en mere rolig søvn og de gode vaner om dagen vil smitte af på natten.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer til jer i Finland:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske