Svar: Sommerferie og transport med en lille
22. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig dejligt med en ferie til Sydfrankrig.
Det mest sikre at transportere et barn i er en babyautostol og selvom jeres datter ikke er så gammel, så kan hun godt tåle at sidde i en sådan - også selvom der går nogle timer af gangen.
Det er dog meget vigtigt, at du hjælper hende med lidt stillingsskift undervejs, sætter hånden ind og flytter lidt på hendes numse, rykker lidt på hende, så hun skifter lidt stilling - præcis som du også selv gør, når I kører. I skal holde nogle lange og gode pauser ind imellem, hvor hun ikke sidder, men ligger, hjælpes med at trille lidt, får mad, bliver skiftet osv. og så kan I køre videre, når hun atter har brug for at sove.
Det er vigtigt at babystolen kan lægges ned, så hun så vidt muligt ligger, fordi belastningen på ryggen derved er minimal.
I Danmark er det fortsat tilladt at bruge lift og liftnet, men det er ikke så sikkert som en autostol. En boxette passer ofte kun til børn op til ca 4 kg. herefter bliver den for lille. Sikkerheden er heller ikke den samme, som i en autostol - netop fordi i stolen, sidder jeres datter, som du beskriver bagudvendt i forhold til kørselsretningen.
En babyautostol er derfor det foretrukne valg, fordi den ved sammenstød er det mest sikre. I tilfælde af et sammenstød vil kraftpåvirkningen blive fordelt over hele barnets ryg og baghoved. Belastningen på barnets hals- og nakkemuskler bliver minimeret og risikoen for alvorlige skader mindskes. Altså helt klart at foretrække ned gennem den tyske autobahn eller i Paris' små gader ... :o)
For mig at se kan I godt tage af sted, men I skal være indstillet på mange stop undervejs, - køre et langt stræk, når hun sover og så bruge god tid på skiftning, bevægelse osv. når hun er vågen og så kører videre, når hun atter har brug for en lur ...
Håber dette hjælper jer videre, rigtig god ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske