Brev:
Problemer med søvn - dag og nat
14. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Problemer med søvn - dag og nat
Hej
Jeg har en søn på næsten 6 måneder, som har store problemer med at falde i søvn både om dagen og om natten. Det startede for 2 måneder siden og er bare blevet værre og værre. Det er efterhånden ved at være ret hårdt, da vi bruger store dele af dagen på at få ham til at sove og ligeledes bruger flere timer om aftenen før han rigtig sover.
Når han sover om dagen er det ofte kun små lure af ½ times varighed, og han vågner 2-3 gange om natten hvor jeg giver ham mad (tidligere vågnede han kun 1-2 gang).
Det skal dog siges at han generelt er en meget glad dreng der altid smiler og virker veltilpas. Det er specielt omkring natputningen han går amok.
Tidligere kunne vi altid få ham til at sove ved at køre en tur i barnevognen, men dette kan ikke længere lykkes og det eneste der efterhånden virker er at gå ham i søvn på skulderen – hvilket bevirker at både min kæreste og jeg får ondt i ryggen.
Vi har prøvet at lægge os på vores seng med ham, mens vi holder ham i hånden, for at han få ham til at falde til ro og i søvn på den måde, men det virker ikke ordentligt og vi ender med at gå rundt med ham. Hver gang han skal til at sove, så ligger han først stille og drejer hovedet til den ene side, som for at falde i søvn. Desværre går der kun få sek før han ”opgiver” og begynder at ligge uroligt og til sidst bliver han rigtig ked af det og det er ikke bare småbrokkeri.
Om aftenen bliver han ofte hyperaktiv i forbindelse med sengelægning, selvom han har vist tegn på træthed og vi har prøvet at køre tempoet lidt ned inden sengelægning. Om aftenen bliver han også utrolig ked af det og ender med at være så utrolig træt at han på det nærmeste græder sig i søvn (han er helt utrøstelig). Hvilket jeg har utrolig svært ved at bære! Hver gang mens han er ked af det basker han vildt meget med arme og ben og virker slet ikke til at kunne finde ro.
Yderligere skal det siges at han lader sig utrolig nemt distrahere, men ”holder” dog kun få min før han igen bliver ked af det. Vi vil meget gerne have hjælp til at løse dette problem, da vi ikke holder til det meget længere. Hvad vil du anbefale? Vi har snakket om at prøve OP/NED metoden, men ved ikke om det kan anbefales. Hvor gamle skal de være før de kan forstå det? Synes dog denne metode er noget mere barmhjertig end ”godnat og sov godt”.
Vi har ikke haft en så fast dagsrytme, men har hver dag prøvet at stå op ca kl 6.30 og få ham i seng, når han virkede træt om aftenen, ca kl 19. Vi vil gerne have indført en noget fastere dagsrytme, da vi håber på at dette kan hjælpe lidt på problemet. Har du et forslag til dette?
I øjeblikket får han ca 1/3-1/2 dl rismelsgrød med lidt frugtmos (+mælk) til frokost og lidt frugtmos (+mælk) sidst på eftermiddagen. Udover dette får han både modermælkserstatning og brystmælk flere gange dagligt. Vi er ikke gået i gang med at give ham grønsagsmos eller 2. gang grød, da vi gerne vil være sikker på at hans mave kan følge med. Hvor hurtigt bør man egentlig øge mængden af mad + antal måltider?
Mht soveritual så bliver han om dagen puttet med sin bamse og en sut, ude i barnevognen og om aftenen bliver han puttet i sin egen seng (på eget værelse) ligeledes med bamse og sut.
Hvis det med at indføre en fastere dagsrytme virker, hvor lang tid plejer der så ca at gå før man ser resultat?
Glæder mig til at høre fra dig. Det skærer i mit hjerte at høre min lille dreng være så ked af det.
Med venlig hilsen
Lene