Svar: Problemer med søvn - dag og nat
14. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev, det er nogle rigtigt fine overvejelser du har gjort dig og det lyder som om at I hos jer er meget omsorgsfulde og kærlige forældre - men naturligt trætte :o)
Det lyder som en rigtig god idé at forsøge med en lidt mere fast struktur for dagen. Det vil sige faste tidspunkter at spise på og sove på. Med den alder din dreng har nu, så skal I regne med at han vil have behov for at sove 2-3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen. Hvor sent den sidste powernap ligger påvirker naturligvis puttetidspunktet om aftenen - omkring 6 måneders alderen vil mange børn springe powernappen helt over og vil naturligt så gå tidligere i seng, andre har fortsat brug for den og vil så være lidt længere vågne om aftenen inden de er klar til at blive puttet. Her må du forsøge dig lidt frem.
Behovet for en powernap afhænger naturligvis også af hvor længe han sover i øvrigt ....
Derudover vil det være rigtig godt at øge ham i madindtag. Du må faktisk gerne give ham grød og grøntsagsmos 2-3 gange dagligt. Det vigtigste i forhold til at holde maven igang er at du ikke giver ham alt for store portioner og at du følger efter med mælk hver gang. Derudover skal han have variation af grødtyper og forskellige slags grøntsagsmos og så skal han have lidt vand af en kop.
Da det er første gang du skriver til mig, så får du her lidt generel information omkring søvn. Du skal altså som sagt regne med 2-3 lure dagligt - sammenlagt vil han have behov for at sove måske 3-4 timer dagligt. Om natten vil han sove ca 10-11 timer - hans døgn behov er altså 14-15 timer.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Nogle børn har behov for en amning her, hvor dagen rigtig begynder. Andre starter dagen med grød om morgenen.
Formiddag 9: Grød af ris, majs, hirse, boghvede med variation af forskellig frugtmos som topping. I takt med at han nu nærmer sig 6 måneder, så må du fra 6 måneders alderen meget gerne begynde med lidt havregrød eller øllebrød. Vand af kop.
Ammes eller flaske med mme og puttes til formiddagslur kl. 9.30-10, sover her måske 1-1½ time.
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos. Fra 6 måneders alderen kan du begynde med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen og derfor er det godt allerede nu at begynde med lidt mos af forskellige typer grøntsager, så kød og fisk bliver det næste skridt. Vand af kop.
Ammes eller flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13. Sover her måske et par timer, måske lidt mere.
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag: Powernapper evt. ½ times tid, men som sagt vil nogle børn springe denne lur over. Det afhænger helt af hvor meget han ellers sover.
Aften 18: Grøntsagsmos med udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser, vand af kop. Og igen mere variation, kød og fisk fra 6 måneders alderen, når I er kommet godt igang. Ammes efterfølgende.
Puttes til natten med amning eller flaske ca kl. 20, tidspunktet varierer efter, hvordan han har sovet om dagen.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 24-06: Begynder at kunne undvære mælk i dette tidsrum ...
Du fortæller at du skiftevis giver flaske og bryst dagen igennem og jeg får indtryk af at du ammer forholdsvis meget. Din drengs mælkeindtag vil naturligt spille ind på hans lyst til anden mad og derfor er det vigtigt at amningen også sættes lidt i system så han ikke dier hele tiden. Han har brug for at blive ordentlig mæt dagen igennem. Skal som udgangpunkt spise grød/mos inden han ammes, så han på den måde bliver fyldt lidt op og der kan gå lidt længere tid imellem amningerne.
Jeg håber at ovenstående plan viser dig, hvordan dette kan lade sig gøre, så han ikke længere "slatspiser" men ligesom lærer at tage ordentligt fra.
Hvis han i forvejen har problemer med forstoppelse, så må du holde hans mave igang ved at variere kosten, tilbyde ham væske, sørge for at han bruger sig selv fysisk om dagen og så må du give ham laktulose, hvis det bliver nødvendigt. Det er som du skriver vigtigt at maven fungerer.
Det er altid svært at sætte tid på, hvor hurtigt man kan se resultater. I nogle familier sker ændringen meget hurtigt, altså i løbet af få dage, i andre familier skal der lidt flere uger til, før rutinen er god for alle ... :o)
Når I putter ham, så skal det være på det tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove. Ingen kan sove, hvis de ikke er parate. Man kan tale om et søvntog - det gælder om at springe på toget, når det kommer forbi - misser man det, så må man vente til næste søvntog kommer. Og modsat kan man ikke springe på det, før det er der ...
Det er sødt og omsorgsfuldt at gå rundt med ham, hjælpe ham med at finde ro og naturligvis skal du gøre det dit hjerte fortæller dig er rigtigt at gøre. Sørg dog for at lægge ham fra dig, når han skal sove, inden han falder rigtigt i søvn.
Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig skal sove et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Svøb ham med dynen, så han føler sig tryg og omgivet - ikke af dine arme men af sin dyne eller måske et lille tæppe. Stå ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Vær opmærksom at børn omkring 6 måneders alderen ofte har en motorisk uro i kroppen. Han er så gammel nu, at han får sig lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra. Drejer om sin egen akse, triller omkring osv. og derfor har han ekstra meget brug for at I hjælper ham til at finde fysisk ro, - derfor stå ved ham, holde hænderne på ham.
Nogle gange kan man så fornemme at barnet ikke mere har brug for dette, at han i stedet har brug for at ligge lidt selv, tumle omkring og finde en stilling, som er rar. Det gør således ikke noget at han der falder i søvn på siden eller på maven - hvis han falder bedst til ro på denne måde. Det skal der også være plads til med den alder han har.
Prøv evt. at starte med at lægge ham på maven, stå ved ham, stryge ham ned over ryggen, på håret osv. Det kan hjælpe ham til ro og netop fordi han virrer med hovedet, vil det måske give ham tryghed at mærke madrassen mod sin ene kind. Når han så sover godt, så kan I altid vende ham rundt igen.
Hvis han slet ikke kan finde roen, så må I tage ham op, gå lidt med ham og så forsøge at putte ham igen og på den måde kan det godt være nødvendigt at tage op og putte flere gange. Det er som du skriver mere barmhjertigt end "Godnat og sov godt - metoden".
Hos jer tænker jeg dog at en fast plan for dagen i forhold til mad, mælkeindtag og søvn, vil have meget at sige og jeg håber at I her er hjulpet videre på vej.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske