Svar: Skemad, mælk, tudkop, ammestop osv.
14. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Det lyder som om at jeres lille dreng stortrives - det er en flot vægtøgning han har sin alder taget i betragtning og det lyder bestemt ikke som om at han mangler noget.
Det er fint, hvis du begynder med lidt skemad, når han er 4-5 måneder, hvis han viser behov for noget andet end mælk på dette tidspunkt, - er han ikke parat, må du vente lidt længere tid. Det kan godt spille ind på hans behov for bryst/mælk, så behovet stille og roligt nedtrappes og der kan gå lidt længere tid imellem. Men i første omgang vil du skulle amme præcis som tidligere og det er så skemaden der kommer ud over dette.
I begyndelsen er det også meget små mængder skemad han skal have. Det er ikke mere end 4-5 tsk en gang dagligt og så øger du ham over en lille uges tid. Når han begynder at kunne spise en lille dl. så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt. Start med lidt grød af ris, majs, hirse og når du så begynder med skemad 2 gange dagligt, så giv grøntsagsmos som andet måltid. Det er hele tiden vigtigt at mængden af skemad holdes nede, så der efterfølgende er plads til mælken. Det er således bedre at give 3/4 dl. grød/mos og følge efter med amning eller flaske end det er at give 1½ dl. grød/mos og barnet så ikke har plads i maven til at indtage mælk.
Jeg vil anbefale dig at købe Nan H.A. som har delvist hydrolycerede proteiner. Det har altså en vis forebyggende effekt i forhold til allergi - dog ikke som profylac. Samtidig anbefales det til børn med tendens til forstoppelse, som jeg ved at I også tidligere har haft lidt problemer med :o) Nan H.A. produceres af Nestle og kan købes i de almindelige supermarkeder.
Det er på samme måde en god idé at vende ham til at få lidt vand af en kop sammen med skemaden, når han begynder på den og det tager tid og kræver øvelse at lære at drikke af en kop. Du kan give ham vand af f.eks. et lille snapseglas, som passer i størrelsen til hans mund. En tudkop kan også bruges, men behøves i princippet ikke - han kan godt lære at drikke af en lille kop eller et lille bæger med det samme.
Hvornår du skal stoppe med amning afhænger helt af hvordan I har det bedst. Hvis du med dig selv ved at du gerne vil overgå til flaske forholdsvis hurtigt, så er det rigtig godt at han allerede nu tager flaske:o) Her handler det om at udskifte en amning af gangen med en flaske, på den måde kan din amning langsomt nedsættes og din krop følge med. Det vil sige at hvis du ammer 6 gange dagligt i dag og giver flaske 1 gang, så kan du amme 5 gange i morgen og give 2 flasker, amme 4 gange næste dag og give 3 flasker osv.
Der er i DK ikke problemer med drikkevand og det er ikke sundhedsskadeligt at give modermælkserstatning. Det kan man sagtens gøre med ro i sjælen og man skal ikke føle sig som en dårlig mor, fordi man træffer den beslutning. Hvis du føler at amningen er en kamp, hvis du ikke nyder det og hvis du inderst inde bare ikke har lyst til eller ikke orker amning mere, så er det ikke synd for barnet at stoppe. Din dreng er langt bedre tjent med at du nyder de stunder I har sammen, at du har overskud, er rolig og føler dig helt afslappet fordi du ved, hvad han har fået at spise osv.
Hvis du modsat har det godt med at amme og I begge nyder det meget, så skal du naturligvis ikke stoppe. Amningen og behovet for mælk vil naturligt blive nedsat i takt med at han begynder at få mere og anden mad. Du skal dog vide at hans mælkebehov er stort meget længe og at du derfor skal amme og/eller give flaske indtil han er 12 måneder gammel. Hvor han lige nu ammes og/eller får flaske 6-8 gange dagligt, så skulle dette gerne nedsættes stille og roligt de næste måneder frem. De fleste børn vil således omkring 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger/flaske, i 8-9 måneders alderen nedsætte til 3 og efter 10 måneder vil de fleste børn trives fint med 2 amninger/flasker dagligt.
Med hensyn til at ligge på maven, så er dette fortsat vigtigt og det er godt at gøre dagligt. Du må gerne hjælpe ham med at trille omkring, trille fra mave til ryg, cykle med hans ben osv. så du får ham til at bruge sig selv fysisk. Du kan evt. lægge en lille pude ind under hans brystkasse eller lægge ham hen over ammepuden, hvis du har en sådan, når han ligger på maven, det vil han sikkert godt kunne lide. Du kan også give ham et spejl foran sig, så han liggende på maven, kan løfte hovedet og se sig selv.
Med hensyn til at sove på eget værelse, så anbefaler jeg normalt ikke dette før omkring 6 måneders alderen og dette handler om risikoen for vuggedød. Undersøgelser viser at det kan være med til at holde små børn igang, at sove i samme rum som forældrene (ikke i samme seng) og derfor er det hensigtsmæssigt at små børn sover i samme soveværelse så længe de er små. Så snart barnet selv kan vende og dreje sig, triller omkring osv. er der ikke problemer i at barnet sover for sig selv.
Det er generelt en god idé at lære jeres dreng at sove i sin egen seng, så han føler sig tryg ved denne og ved at sove selv. Når han er vant til sengen og ritualet med at sove der, så vil det normalt ikke være problematisk at flytte ham på eget værelse, fordi sengen og dermed det trygge og genkendelige flytter med.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske