Svar: Rytme, søvn og mad
14. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Velkommen til, dejligt at høre at du har kunne bruge mine svar til andre og nu har fået lyst til at skrive til mig selv :o)
Dejligt at I har sommerferie og er i sommerhus. Det er en rigtig god idé at udnytte dette til at få en mere fast rytme og nogle nye rutiner. Det er meget lettere for jer at finde overskud til at gennemføre nyt, nu hvor I begge kan hjælpe og støtte hinanden 24 timer i døgnet.
Det er rigtig godt at I er begyndt med lidt grød og jeg vil foreslå jer at øge jeres i grødindtag, således at hun nu begynder at få grød/mos 2 gange dagligt og evt. også en flaske vælling til natten, som du selv er inde på. Netop mad er med til at give en fast rytme, fast struktur og derfor er det vigtigt at den så vidt muligt serveres på samme tid hver dag. Det at spise og det man spiser er en tidsgiver, en markør for tidspunktet af dagen og dermed med til at give en fast struktur og genkendelighed.
Du fortæller også at din datter spiser hyppigt hos dig om natten på trods af at du ammer ca hver 3 time dagen igennem og det lyder således som om at hun nu har behov for at få noget mere mættende. Ikke bare om aftenen - men hele dagen, så hun bliver fyldt godt op og således kan begynde at sove mere sammenhængende nattesøvn.
En vis fleksibilitet er der nødt til at være i forhold til søvn. Det er naturligt at hun nogle dage sover kortere lure og andre dage lidt længere, men som udgangspunkt vil det være godt at se på det samlede søvnindtag og du skal regne med at hun gennemsnitligt vil have behov for at sove 2, måske 3 lure dagligt og at dagslurene sammenlagt vil vare 3-4 timer. Om natten vil hun sove 10-11 timer, naturligvis afbrudt af mælk omkring midnat og tidlig morgen.
Det betyder ikke noget hvis hun nogle dage kun sover 45 minutter om formiddagen og så sover 2 timer til middag, hvis hun dagen efter gør det modsat. Du vil stadig kunne forsøge at holde sammerytme, give mad på nogenlunde samme tidspunkt - evt. forskudt med ½ times tid og på den måde vil planen godt nogenlunde kunne følges. Du må altså et eller andet sted tro på at hun regulerer sin søvn og vil indhente det forsømte, hvis hun sover kortvarigt nogle gange.
Det vil ofte være sådan at hvis barnet sover 2 meget lange lure i løbet af dagen, så vil den sidste powernap kunne springes over. Sover barnet meget korte lure, så vil den 3 lur være nødvendigt. Tidspunktet for den 3 lur, vil dog naturligt påvirke tidspunktet for putning om aftenen og det vil sige, at hvis jeres datter sover sin 3 lur kl. 18, så vil hun naturligvis ikke kunne blive puttet til natten igen allerede kl. 20, men vil gå sent i seng. Derfor kan det i disse situationer være en god idé at forsøge at holde hende lidt vågen, få givet hende en god portion mad og mælk og så putte hende tidligt til nat i stedet - altså allerede putte hende kl. f.eks. 18.30-19 ... Måske vågner hun så lidt tidligere, men til gengæld får I så mulighed for at nyde aftenen lidt sammen:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover videre der
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt forskellig kogt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16.30: Ammes
Powernapper evt. her.
Aften 18: Grøntsagmos af f.eks. gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash eller lignende milde grøntsager. Som overgang til grøntsagsmos kan I også bruge risgrød som basis og komme grøntsagsmos f.eks. gulerods eller ærtemos på som topping. Vand af kop.
Ammes eller flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20. Som du selv skriver varierer tidspunktet afhængig af lur om eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Ammes - kan evt. ammes i søvne (kan også få en flaske i søvne) og derefter sove videre.
Nat 24-06: Begynde at kunne undvære bryst midt om natten. De fleste er dog omkring 6 måneder inden de helt kan dette.
Som du kan se ligner denne plan meget den plan I allerede forsøger at følge, forskellen er skemaden og den skal hun have mere af. Når det fungere med 2 måltider dagligt, så kan du øge hende til 3. Det passer sandsynligvis omkring 6 måneders alderen og du må således gerne give hende f.eks. 1 dl. skemad 3 gange dagligt istedet for 1½ dl. x 2. Mængden afhænger naturligvis af hvor meget hun kan spise, når der samtidig skal være plads til mælk efterfølgende. Den 3 skemåltid vil komme ind om formiddagen inden hun så ammes og puttes til formiddagslur.
Når hun vågner efter kun 30-45 minutter og det er tydeligt at hun ikke vil sove mere, så tag hende op og accepter at det så var en kort lur. Regn med at hun så sover længere ved næste lur og at det er okay. Tidspunkterne for mad kan som sagt ofte stadig passes nogenlunde ind.
Når hun vågner tidligt om morgenen, så forsøg at amme hende liggende i din seng og se om hun så kan sove lidt længere på den måde. Igen - vil hun ikke det, så er I nødt til at stå op og så flytter tidspunkterne for dagen sig lidt, og sådan er det så nødt til at være. Hun er jo stadig ikke så gammel og alt det du gør lyder rigtig fint - du er altså på rette vej.
Når hun vågner om aftenen og kun har sovet kortvarigt, så skal du amme hende med det samme og på den måde få hende til at sove videre. Det er langt bedre at hun ammes om aftenen og fyldes lidt ekstra op der end at hun vågner og ammes hver 2-3 time natten igennem. Vægrer hun sig mod brystet og det tydeligt ikke er det, så må du vugge hende, berolige og betrygge hende, forsøge at lægge hende rart og lulle hende videre i søvnen. Hun har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt og derfor er det helt naturligt at hun har svært ved at finde roen og overgive sig til søvnen.
Det gør således ikke noget at hun ammes om aftenen og at brystet er en del af putteritualet der. Det er vigtigt at hun lærer at sove uden brystet om dagen først, inden du indfører det om aftenen. Alternativet om aftenen er en flaske, som du selv er inde på og da I gerne vil have far mere på banen, så lyder en flaske vælling som en god idé. Hvis jeres datter aldrig har fået flaske før, så er der jo ingen garanti for at hun vil tage den nu - men hvis det er et ønske I har, så er det nu I skal forsøge - ellers risikerer I at hun afviser flasken fuldstændig ...
Det kan også være en mulighed at tilbyde flaske sen aften, altså amme når hun puttes ca kl. 19.30 og så tilbyde flaske sen aften mere eller mindre i søvne. Det giver også dig mulighed for at gå lidt tidligere i seng, hvis I har behov for det. Når du ammer hende om aftenen, så sørg for at hun efterfølgnede puttes i sin seng og sover videre der, så du ikke sover sammen med hende men bruger tiden sammen med far.
Med hensyn til job til september, så vil hun her være ca 7 måneder. Det betyder at hun vil have behov for ca 4 amninger eller flasker dagligt. Ofte vil de ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder altså at hvis du er væk i løbet af dagen, så vil det være rigtig godt, hvis far kunne give hende en flaske inden middagsluren ... I den forbindelse vil det som sagt være godt at arbejde på at lære hende at tage imod en flaske nu og således gøre en flaske med vælling til en del af putteritualet.
Det kan være hårdt for maven, hvis grøden er meget tyk og fast, men det betyder ikke at grøden skal være fuldstændig flydende som vælling med den alder jeres datter har nu. I må meget gerne lave en lind og fin grød til hende og så som sagt supplere med frugtmos eller lidt grøntsagsmos som topping. Derudover vil det være godt at begynde med ren grøntsagsmos, så hun vender sig til dette og variationen af grød og mos er også med til at holde maven igang. Vand ved siden af og fortsat amning er også vigtigt.
Med hensyn til badevand og temperatur, mener du så vandet i babybadekaret? Det er fortsat vigtigt at vandet har kropstemperatur ca 37 grader, men hvis det er meget varmt en dag, så må du gerne lave det lidt køligere f.eks. 34 grader (ligesom i varmtvandsbassin i svømmehallen) hvis det virker mere behageligt for hende. Badevand ved stranden er koldt, det synes jeg hun er for lille til at komme i :o)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske