Svar: Nu vil han ikke have grød længere
21. marts 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Din søn er kun fire måneder og du har nok kørt lidt for hurtigt på med forskellig slags mad, så han lige nu slet ikke har lyst til noget af det;o)
Du kan fortsat forsøge, men endelig ikke presse ham og så skal du holde dig til en type grød. Det er ikke vigtigt at han spiser flere slags for at varriere, lige nu er det vigtigste at han får smagsprøver og vænner sig til skemad. Variationen kan komme senere.
Da han tidligere har været glad for ris og hirsegrød (som også er gode for hans alder), så synes jeg at du skal gå tilbage til dette igen. Du kan evt. komme en spiskeskefuld frugtmos på grøden for at give den lidt sødere smag og dermed gøre den mere interessant.
Hvis han kun spiser 2-3 skefulde, så accepter dette. Forsøg evt. at give ham lidt grød på et andet tidspunkt om dagen, hvor han ikke er for træt, men har mere energi og lyst til at prøve igen. Sid med ham på skødet, når du giver ham det og give dig god tid. Nogle børn vil gerne at det går rigtigt hurtigt og andre skal have meget tid til at spise med ske.
Fortsat held og lykke med ham og også held og lykke, når I begynder på arbejde og i institution.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske