Brev:
Sove og ammerytme
14. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Sove og ammerytme
Hej Helen
Velkommen tilbage fra ferie. Jeg har læst mange af dine svar til andre og har selv haft glæde af dem, men nu tror jeg, jeg har brug for et svar lige til vores familie :-)
Jeg har mange ting, jeg egentlig gerne vil spørge om, men jeg har mest brug for at blive klogere på en god dagsrytme, så jeg skal prøve ikke at blande for mange andre ting ind i det.
Min kæreste og jeg har en fysisk aktiv og nysgerrig datter, som er 3 mdr. og 5 dage. Jeg kunne godt tænke mig at få en god sove og amme rytme med hende, hvis jeg overhoved kan forvente, der skal være en rytme for hende nu?
Lige fra hun blev født, har hun været god til at sove om natten. Hun har sovet fra ca. kl. 19 og til kl. 8.30 i de 2 første måneder, og kun blevet ammet 3 gange og selvfølgelig inden hun sov og da hun vågner. Den sidste måned er hun begyndt at stå op kl. 6.30, hvilket er okay, da det er mange timer at sove. Det er det eneste, hvor der har været lidt rytme.
Hun har de sidste ca. 3 uger sovet fra kl. 19 og til kl. 1.30, hvilket er lidt et træls tidspunkt for mig, at hun sover længe ;-) Men den sidste uge har hun sover kl. 19.30, vågnet kl. ca. 22, fået noget at spise og så har hun sovet til kl. 3, spist og sovet videre til kl. 6.30, hvilket jeg synes er rigtig fint. Men hvis nu hun går tilbage til at sove længe i den første lur, skal jeg så vække hende, når jeg går i seng, for at give hende noget at spise, som jeg kan se, du har skrevet til en anden?
Det er sådan natten ser ud, men hvad skal jeg arbejde hen imod? Et sent måltid, et midt om natten og et tidligt? Hvornår kan jeg forvente, at hun ikke skal spise om natten mere?
Hvor mange små måltider må hun få om aften? I går så det fx sådan ud:
Kl. 17.00 Ammes
Kl. 18.20 Ammes i senge og sov til kl.19.30
Kl. 19.30 Ammes
Kl. 20.40-21.30 Sov
Kl. 21.30 Ammes og falde i sov og sov til kl. 3.00
Er det for mange små måltider om aften? Vi lod hende blive i sengen fra hun sov første gang. Skal hun op lidt om aftenen, hun virkede træt?
Nå, nok om aften/natten. Dagen er mit helt store problem – Der er ingen rytme og har egentlig aldrig været det, andet en da hun var nyfødt og jo mere eller mindre sov det meste af dagen.
Hvor meget skal hun være vågen, hvordan skal hun sove, og hvor lang tid skal der gå imellem hun ammes?
Langt de fleste dage, sover hun måske kun 30-45 minutter af gange og virker stadig træt, når hun vågner, og så ved jeg ikke, om jeg prøve at få hende til at falde hen igen (hun bliver meget ked af det, hvis hun ikke kommer op), eller skal jeg tage hende op i kort tid eller??? Den sidste uge (hvor hun også har sovet anderledes om natten) har hun sovet 2-3 timer om formiddagen men om eftermiddagen, sover hun stadig kun 30-45 min. af gange og virker lidt pjevset. Kan jeg gøre noget, for at give hende en bedre soverytme, eller skal der ikke være nogen rytme endnu?
Hvor tit skal hun ammes? Hvis hun fx har spist og sover 30 minutter og jeg tager hende op lidt og hun skal sove igen og det måske kun er 1½ time siden hun sidst har spist, skal jeg så give hende noget, hun beder ikke om det, men det er jo også træls, hvis hun vågner hurtig, fordi hun er sulten?
Hvor meget kan jeg forvente, hun er vågen af gangen? Jeg synes nogle gange, hun ser træt ud (rød omkring øjnene), efter at have været vågen i 30 min. om morgen, Jeg har lagt hende til at sove, men har også tænkt, at hun måske er for lidt vågen og derfor sover kort tid af gange, så den sidste uge, har hun været vågen 1½ - 2 timer om morgen og så sovet en god lur. Men jeg synes ikke, det hjælper, at hun er vågen i lang tid om eftermiddagen, hun sover stadig kun kort tid. Jeg synes, det er en svær balancegang mellem at hun bliver tilpas træt og så overtræt.
Jeg synes hele min dag går med at vurdere, om det er nu, hun er træt og skal sove og så på at få hende til at sove, hvilket kan tage ½ time eller mere nogle dag, andre dage falder hun selv hen efter ca. 5-10 min.
Pga. jeres ferie, er der gået lidt tid, siden jeg startede med at skrive dette, og som du kan læse, er den sidste uge gået lidt bedre om natten og formiddagen, men det kan jo falde tilbage, og eftermiddagene er stadig noget rod, så derfor sender jeg det alligevel. Jeg håber, det giver lidt mening for dig og du kan hjælpe mig, om så det bare er, at jeg ikke kan forvente nogen rytme endnu, så vil det være hjælp.
Lige en sidebemærkning, så synes jeg, jeg gør meget for at aktivere hende, når hun er vågen, både så hun lege selv og sammen med mig, hun øver tit nye færdigheder så savlet drypper fra munden og vi se på omgivelserne både inde og ude.
Lige et helt andet lille spørgsmål. Hun rækker tit tunge og tungen er næsten hele tiden ude af munden, hvilket jo nok er meget normalt, men hun tygger/gumler også tit må sin tunge, og sutter på sin underlæbe og kører den henover sin gumme i overmunden, er det normalt?
Hilsen Henriette