Svar: Kun en lur
14. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Hej igen
De fleste børn vil i alderen 12-18 måneder begynde at ændre sovevaner således at de der, kan nøjes med kun en lur dagligt. Hvornår de præcis er parat er individuelt.
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng fortsat har behov for at sove to lure dagligt - jeg har indtryk af at han lægger sig fint til at sove om formiddagen og derfor vil have svært ved at springe denne lur over? Hvis I om formiddagen også har svært ved at få ham til at sove, så vil det dog være rigtig fint at forsøge at trække tiden her, så han i stedet puttes til lur lige efter frokost og der så kan sove et par timer sammenlagt.
Hvis formiddagsluren fortsat er vigtig for ham, så kan du godt forsøge om han kan flytte behovet for middagslur indtil du henter ham kl. 14, hvor han så sandsynligvis vil falde i søvn og sove på vej hjem - hvor langt har I hjem? Vil denne lur være nok for ham?
Man skal også medtænke at hvis han sover meget sent i løbet af dagen, så vil det naturligvis påvirke tidspunktet hvor han puttes om aftenen, hvilket igen vil gøre at han får mere og mere brug for sin formiddagslur og igen så sværere ved at sove til middag ...
Overgangen fra to til kun en lur dagligt er ofte svær. Med den alder han har, synes jeg I skal forsøge om han evt. kan begynde at sove senere dag for dag, så han til sidst kan nøjes med kun en lur dagligt - altså med mindre han viser tydeligt behov for at blive puttet allerede kl. 9 ...
Det var lidt tanker frem og tilbage, håber du kan bruge det videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske