Brev:
Vågner tidligt - 8 mdr.
14. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Vågner tidligt - 8 mdr.
Hej Helen
Vi er kommet ind i en lidt dårlig søvnrytme især om morgenen og har brug for et godt råd:
Det starter med, at den ene tvilling, Thea, bliver urolig omkring kl. 4-4.30 og skal have sut 2-3 gange. Ca. 5 vågner hun mere, græder og vil op. Selvom vi er stille, vågner den anden tvilling, Jacob, og begynder at græde. Han kunne ellers nok godt sove lidt videre, hvis han ikke bliver forstyrret.
Jeg har forsøgt at putte dem tilbage i seng efter amning - uden held. Vi har også forsøgt bare at putte dem uden at komme op samt givet dem legetøj i sengen i håbet om, at de kan underholde sig selv. Dog ender det altid med, at vi enten står helt op, eller at de kommer ind i mors og fars seng. Vi kan se, at de meget ofte stadig er trætte, men de rumsterer rundt og forstyrrer hinanden, så ingen får sovet igen.
Resultatet er, at de begge er vågne fra kl 5 og kan derfor næsten ikke holde den gående til formiddagslur kl. ca. 8.30. Ofte bliver morgenmaden hastet igennem, fordi de er så trætte. Det er synd for dem og er ikke særlig hyggeligt.
Dette står på uanset, hvad tid de er kommet i seng og det er ikke altid, de indhenter det tabte til formiddagsluren. Her sover de alt mellem 1.5-3 timer. Nogen gange vågner de pludseligt med et højt skrig som om, de har drømt noget ubehageligt. Det sker oftest for Jacob om formiddagen og for Thea om morgenen. Fysisk har de også en del uro - ligger på tværs og vender sig på maven (det er vist lige den alder...).
Vi vil helst holde en fast rytme med dem, men den bliver ind i mellem forstyrret af ærinder om eftermiddagen, eller hvis vi er ude om aftenen.
Jeg synes, at det er meget tidligt at starte dagen kl. 5, for det bliver altså en meeeget lang dag. Det virker også meget tidligt at putte dem til formiddagslur allerede kl. 8.
Dagens rytme ser cirka således ud:
Vågner 5 og kommer oftest ind i mors og fars seng
Ammes 5-6
Op og lege 6-6-30
Morgenmad 8
Puttes med flaske 8.30
Frokost 12
Eftermiddagslur alt mellem 13.30 og 15
Eftermiddagsmåltid 15-15.30
Aftensmad 17.30-18
Puttes med amning 18-19 alt efter, hvor trætte de er
Flaske cirka ved midnat.
Har du et godt råd?
Hilsner fra en træt familie