Brev:
Skemad til for tidligt født barn - 9 mdr.
14. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Skemad til for tidligt født barn - 9 mdr.
Hej Helen.
Det er første gang jeg skriver til dig og håber at du vil kunne besvare mine spørgsmål.
For godt 9 måneder siden fødte jeg ved akut kejsersnit en pige som kom til verden 12 uger + 2 dage for tidligt. Hun vejede dengang 1075g. Og hun har været en masse ting igennem og det har vi også.
Men i dag er hun verdens dejligste pige på 7,8kg og er 66,5cm lang. Og hun hedder Emma.
Jeg har ammet og gør det stadig fuldt ud. Ret utroligt at tænke på når hun har været så lille.
Nå, men jeg er så begyndt at gi hende skemad da hun er 6 mdr. korrigeret og er lige blevet 9 mdr. fra da hun lev født.
Men det går da nogenlunde med at gi hende skemad. Hun er dog ikke så dygtig endnu til at åbne munden helt når jeg gir hende grød.
Hun bliver ammet om morgenen ved 8-9 tiden, er også blevet ammet midt på natten, og sover om formiddagen og får lidt øllebrød som jeg er begyndt at introducere hende, men er lidt vild med det men ikke helt og så får hun vand af kop. Det er så ikke altid hun bliver tilfreds med det og gir hende lidt vand men hjælper ikke meget. Men vi prøver at lege lidt med hende og når der er gået lidt tid ammer jeg hende om eftermiddagen og hun sover så til vi skal ha aftensmad. Og der prøver jeg at gi hende grøntsagsmos med kartoffel og gulerod men ikke rigtig en succes, endnu. Jeg gir hende så lidt hirsegrød m. æble og det kan hun li og vand af kop.
Så sover hun lidt sen aften hvor jeg så ammer hende igen.
Det jeg så synes er lidt et problem, det er at jeg synes hun sover meget. Hun vågner der midt på natten mellem 3 og 5 og skal ha lidt af min mælk og sover så igen 4 til 5 timer og vågner igen ved 8-9 tiden. Jeg kan så ikke rigtig gi hende et måltid om formiddagen da hun så sover til vi skal spise frokost. Men er det for tidligt endnu for hende og få et ekstra måltid om formiddagen? Og bliver hendes lyst til mad større når hun bliver lidt ældre?
Nu er min barsel jo også snart overstået, til 1. November, og hvad skal jeg gøre hvis jeg stadig ammer hende der og jeg skal starte på arbejde igen?
Skal jeg så også køre det med at gi hende havregrød, øllebrød og grøntsgasmos i en uge hver dag til hun vænner sig til det? Og havd kan jeg ellers gi hende?
Sorry, at det blev en så lang en smørre, men håber du vil kunne svare på mine spørgsmål. På forhånd mange tak.
De bedste hilsner fra
Dorte og Emma