Svar: Skemad til for tidligt født barn - 9 mdr.
14. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Dorte
Jeg kan regne ud at I har haft et hårdt og langt forløb bag jer, men det lyder som om at Emma trives og har det rigtig godt nu og det lyder også som om at hun mestrer det med skemaden rigtig fint. Det er dejligt.
Når man taler om kost og ernæring til fortidligt fødte børn, så vil det være rigtig godt at gå ud fra den alder der ligger imellem barnets biologiske alder og barnets korrigerede alder. Det vil sige at du skal forsøge at gå ud fra en alder, svarende til at din datter er ca 7½ måned gammel.
Det betyder altså at du meget gerne må øge hende forholdsvis hurtigt i tilbud om mad og at det er rigtig godt at du nu giver hende de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og også giver hende grøntsagsmos - præcis som du er begyndt på. Hun må derudover også meget gerne få kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos og meget gerne få mad, der tager udgangspunkt i den mad I spiser. Hun må således gerne få lidt sovs på sin grøntsagsmos og har du lavet f.eks. lidt kødsovs, hvor det hakkede kød har stået og småsimret i tomatsovs, så må hun meget gerne få lidt af dette.
Det vil samtidig være rigtig godt, hvis du kunne give hende skemad 3-4 gange dagligt - 2 gange grød og 2 gange grøntsagsmos. Ikke store portioner, det er fint hvis hun bare spiser ½ dl. 3-4 gange dagligt, men så hun vender sig til den rytme, der ligger i at spise på faste tidspunkter, hvor hun kan sidde i sin høje stol, være med til jeres måltider og hvor hun så samtidig også kan begynde at få brødskorper og lignende i hånden at sidde med selv.
Det er vigtigt at du giver hende brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og på den måde motivere hende til at spise og lærer hende at mad og det man putter i munden smager forskelligt og er dejligt og rart. Hun har brug for dette for at blive stimuleret mundmotorisk og det er en rigtig god øvelse at sidde med noget selv. Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at hun stille og roligt vil blive bedre til at spise og derfor hurtigere kommer over på familiemaden. Det skal motivere hende til at smage og undersøge og det er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
En plan for dagen kan til din datter se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. Dagen starter nu med grød i stedet for amning. Du kan også bibeholde hirsegrøden lidt endnu, da hun er glad for denne og så lade dagen starte med det.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtmos og lidt frisk frugt i hånden. Det kan f.eks. være en appelsinbåd, som er blød og rar at sutte på. Vand af kop.
Ammes evt. og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes her agurkeskiver, ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: Evt. lidt øllebrød eller lidt flerkornsgrød med frugtmos, hvis det er for meget for hende med så bastant et måltid her, så kan du nøjes med lidt frugtmos og så ved siden af tilbyde lidt frisk frugt i hånden, som hun selv kan sidde med.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere den mad I andre spiser, altså gerne lidt kødsovs, indmaden af en frikadelle moset i hendes grøntsagsmos osv. Vand af kop. Hvis hun ikke er til kartoffelmos, så prøv at udelade denne og giv hende mos af andre grøntsager.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes, spiser evt. i søvne og sover så videre til næste morgen tidlig uden mælk midt nat. Ved at amme hende sen aften inden du selv går i seng (hvis du kan holde dig vågen) kan du være heldig at springe amningen kl. 03 over.
Til november skulle hun meget gerne være så godt igang med skemaden og mad i stykker at det ikke bliver noget problem at få hende passet. Hun vil her også kunne få lidt mælk af en kop og vil således kunne nøjes med at blive ammet et par gange dagligt, når I er sammen og har mulighed for det.
Du må meget gerne variere hendes tilbud om mad og nu se lidt bort fra at hun skal introduceres meget langsomt. Det er derimod vigtigt at du udnytter at hun lige nu har en naturlig nysgerrighed og interesse og gerne putter i munden og smager på ting. Jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det faktisk og man kan godt komme til at forpasse dette tidspunkt. Derfor er det rigtig godt, at give hende variation.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske