Brev:
Vedrørende mad og madplan
14. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Vedrørende mad og madplan
Hej Helen
Tusind tak for dit tidligere svar! Det går super godt nu mht. at give min søn skemad, han sutter ikke rigtig på sine fingre længere, men undersøger nærmere maden.
Jeg har et nyt spørgsmål til dig. Min søn er nu 5½ måned og får to skemåltider om dagen. Grød med frugtmos til middag og kartoffel og grønsager til aften. Herudover får han 4-5 flasker mme af 200-260 ml. Jeg vil hører om hvornår jeg kan begynde at sætte ham op til 3 skemåltider om dagen, evt. om morgenen? Han er rigtig glad for hans mos og grød og ofte vil han hellere have det end hans flaske. Han er forholdsvis god til at drikke og drikker ca. 2 små snapseglas med vand pr. måltid, dog er jeg i tvivl om han vil få nok væske hvis jeg fjerner en af hans flasker og giver skemad i stedet.
Som jeg også har nævnt før er min søn en meget stor dreng og har derfor også en stor appetit, hvilket resulterede i at min søn startede på skemad da han var omkring de 3 måneder. Da vi for nylig var til 5 måneders undersøgelse vejede lægen ham til 10,2 kg og 75 cm lang – så en stor dreng. Det gør også at der skal lidt ekstra til for at mætte ham. Han har aldrig haft problemer med sin mave – og har faktisk været mere tilpas efter han er kommet over på skemad.
Mit spørgsmål går derfor som sagt på hvornår jeg kan øge ham til 3 skemåltider. Førhen når han fik hans nat-flaske ved 20 tiden kunne han sagtens holde sig til kl 4-5, men indenfor de sidste 14 dage er han begyndt at vågne tidligere og være sulten – kan det være et tegn på at han har brug for noget som mættere ham mere. Har prøvet at give ham vælling, men syntes ikke det har nogen effekt. Har også prøvet at tilbyde ham sutten, men det virker kun et kvarter til en halvtime hvorefter han er vågen igen. Hans rytme ser nogenlunde sådan her ud:
Kl. 4-5: 240 ml mme
Sover til ca. kl. 8 hvor vi står op og får tøj på
Kl. 9 får han 250 ml mme
Kl. 10:30/11 sover han formiddagslur i ca. 3 kvarter
Kl. 12-12:30 får han grød med frugtmos og vand af glas
Kl. 13:30 sover han middagslur i ca. 2 timer
Kl. 16 får han 250 ml mme
Får som regel en powernapper ved 17:30 tiden i ca. en halv time
Kl 18- 18:30 får han kartofler med grønsager og vand af glas
Kl 20-20:30 kommer han i nattøj og får 260 ml mme
Indenfor de sidste 14 dage er han også begyndt at få 240 ml mme omkring kl 1-2
Har du evt. forslag eller ændringer til hans rytme??
Mit sidste spørgsmål er om hvornår jeg må begynde at give ham rugbrød? Han er rigtig god til at tygge og hans kartofler og grønsager bliver blot most meget let med en gaffel, så tror nemlig ikke at der ville gå særligt længe inden han sagtens ville kunne spise rugbrød, men hvornår må jeg servere det for ham??
På forhånd tak for din hjælp!!
Venlig hilsen
Camilla Q