Svar: Vedrørende mad og madplan
14. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla Q
Det lyder som om at det går rigtig godt med skemaden og bestemt som om du har en dreng der trives på alle måder:o)
Det lyder også som om at det vil være helt relevant at tilbyde ham skemad 3 gange dagligt, men ved siden af dette synes jeg du skal bibeholde det nuværende antal flasker, han kan så bare spise lidt mindre af gangen, hvis han har fået skemad først.
I forhold til at sove længere aften og nat, så er det vigtigt at han ikke kun fyldes op med ekstra mælk, vælling eller lignende om aftenen. Men at han i stedet tilbydes godt med mad dagen igennem. For at han begynder at sove igennem om natten og dermed kan undvære flasken kl. 02, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at tilbyde flaske sen aften kl. 23-24 inden du selv går i seng. Ved at blive tilbudt en flaske på det tidspunkt kan man nogle gange være heldig at få lov til at sove indtil næste morgen tidlig kl. 05/06 og det vil være guld være for jer begge ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 8-8.30: Vågner og tilbydes her en portion grød med frugtmos, vand af kop.
Tilbydes flaske kl ca 10 og puttes til formiddagslur. Lad ham selv regulere mælkemængden. Han spiser sandsynligvis lidt mindre, når han er startet dagen med grød.
Frokost ca kl. 12: Tilbydes grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30 og kan her efter tilbydes en flaske mme. Det kan være fornuftigt at tilbyde denne fordi han så ikke behøver at indhente evt. mælk i løbet af natten
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Powernapper
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos og vand af kop.
Puttes til natten med flaske ca kl. 20-20.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 24-05/06: Begynder at kunne sove igennem i dette tidsrum.
I takt med at han bliver omkring 6 måneder begynder du at kunne variere hans indtag af grød og mos langt mere end nu. Så længe han er under 6 måneder bør han ikke få glutenholdige fødevarer og således ikke brød eller de grovere grødtyper. Efer 6 måneders alderen kan barnet tilbydes glutenholdige grødtyper gradvist.
Gluten kan hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen Cøliaki. Gluten findes især i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter og majs, ris, boghvede og hirse indeholder slet ikke gluten. Vær opmærksom på at mannagryn og spelt indeholder gluten. De bedste grødtyper at begynde med ved 6 måneders alderen er havregrød og øllebrød, netop fordi havre og rug ikke indeholder meget gluten.
Med hensyn til at tilbyde rugbrød, så vil de fleste børn først være i stand til at tygge dette omkring 8 måneders alderen, enkelte allerede når de er 7 måneder gamle og nogle igen først når de er 9 måneder - også på det punkt er børn forskellige.
Af hensyn til gluten og den gradvise stigning vil det være hensigtsmæssigt at du ikke både giver f.eks. flerkornsgrød og brød på en gang, bare fordi han nu fylder 6 måneder. Det vil umiddelbart være godt at prioritere den lidt grovere mos og grød og lade ham vende sig til dette og så begynde med at lade ham få lidt brødskorper og lignende i hånden, som han selv kan sidde med, øve sig på. Med sine gummer kan han opbløde lidt brød med spyt og det vil være en god øvelse for ham, inden du begynder at give ham mad i stykker, som skal tygges.
Hvis du oplever at han ingen problemer har med at tygge, så må du gerne give ham brødhapsere fra 6 måneders alderen men altså i små mængder og det er fortsat vigtigt at han får både grød og mos ved siden af. Husk at du fra 6 måneders alderen også giver maden yderligere struktur ved at tilsætte kogt kød og fisk.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, det er dejligt at det går så fint fremad:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske