Brev:
Morsyg dreng og pottetræning
14. juli 2008
Alder:
18 mdr.
Morsyg dreng og pottetræning
Kære Helen
Så har jeg endnu et spørgsmål ang. vores dejlige dreng. Først vil jeg dog sige tak for dit sidste råd ang. at han slog sig selv og mig. Det virkede nærmest med det samme, at vi tumlede endnu mere med ham, var meget fysiske og legede lidt voldsommere end normalt - så helt fantastisk. Han har selvfølgelig stadig sit enorme temperament, men nu nøjes han for det meste med at skrige, smide med tingene og kaste sig på gulvet i flitsbuer osv. ;o).
Mit spørgsmål denne gang handler om at han den sidste måneds tid er blevet helt ustyrlig morsyg. Når vi er sammen alle tre (far mor og Bertram) er det kun mig der må gøre tingene - give mad, læse bog, skifte ble, trøste om natten osv). Han skriger og græder hjerteskærende, hvis jeg f.eks skal i bad/på toilettet. Min mand prøver at gøre alt hvad han kan for også at kunne gøre nogle ting med ham, men bliver konstant afvist.
Det skal dog siges at når de er alene sammen går det helt fint. Bertram spørger måske et par gange efter mig, men når far siger at mor er på arbejde, accepterer han det og de hygger sig fint.
Problemet opstår når jeg er i nærheden og det er både en smule belastende for mig (badet bliver en smule stressende!), men specielt hårdt for min mand da han på flere planer føler sig utilstrækkelig - han føler ikke han kan aflaste mig (han er så den der laver mange af de andre praktiske ting - som jeg fortæller ham også er en stor aflastning;o)) og bliver virkelig ked af at blive afvist af sin dreng.
Vi ved jo godt at det bare er en periode - så mit spørgsmål går nok mest på, hvordan vi bedst tackler det så vi alle kommer bedst igennem det. Det er fint nok for mig, hvis jeg det næste stykke tid er den der gør de fleste ting i forhold til Bertram, så længe jeg ved at det hjælper ham videre i hans udvikling. Vi er dog bare lidt bekymret for at det så bliver endnu sværere for far at komme ind i varmen igen. Han har før altid kunne både skifte, give mad, tage ham om natten osv. Så vil det nogle gange være bedre at vi bestemmer at nu er det altså far der f.eks skifter ble, ligemeget hvor meget Bertram hellere vil have mor??
Derudover har jeg lige et spørgsmål ang. pottetræning. Hvornår og hvordan er det en god idé at starte? Når vi skifter ham, kan vi spørge ham om han skal tisse og han svarer for det meste rigtigt. Og han synes det er sjovt når han ser os andre sidde på toilettet og tisse. Når man starter pottetræningen er det så hver eneste gang man skifter bleen at barnet skal på potte, skal man efter maden sætte dem på potte, skal man have potten med når man er hos gæster?
Rigtig god sommer
De bedste hilsner
Camilla