Svar: Morsyg dreng og pottetræning
14. juli 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste råd:o)
Bertram begynder at have en alder nu, hvor han fornemmer mere og mere at verden er stor og kan være farlig. Han begynder at finde ud af at han slår sig, hvis han løber og falder, at når han klatrer op på noget, så kan han ikke selv komme ned osv. og verden åbner sig på den måde og bliver et eller andet sted lidt mere utryg end tidligere.
Det gør at børn i denne alder for det første kan få lidt urolige søvnvaner med mange opvågninger og gråd (har han ikke det nu, så kommer det nok i løbet af de næste 2 måneder..- så er I forberedt), men også at han naturligt søger lidt mere tryghed og her derfor ofte søger mor lidt mere end far. Simpelthen fordi det er mor der fra starten har været den mest tryghedsgivende i forbindelse med amning osv. Det betyder naturligvis ikke at far ikke er ligeså god eller kan bruges, men mere at det er naturligt at den person som har været mest omkring barnet er den der lige nu foretrækkes fordi verden er lidt usikker.
Børn har forskellige perioder, hvor de foretrækker den ene forældre mere end den anden. På et tidspunkt vil han højst sandsynligt foretrække far, fordi far er sjovere - leger vildere lege, fordi far er en mand og han er en dreng og derfor har brug for at se op til sin far. Bertram er for lille til at I kan lave aftaler med ham om at "idag er det far der putter", det kan man gøre med større børn. Det forstår han simpelthen ikke og derfor er I et eller andet sted nødt til at følge ham lidt og lade mor tage over.
Det er dog samtidig meget vigtigt at far fortsat er på banen og at du overgiver så meget til far som muligt, så han og Bertram fortsat laver ting sammen uden at du er involveret. Det skal prioriteres, for han har i kraft af sin alder også brug for at adskille sig mere og mere fra mor. Og far har naturligvis brug for at være sammen med sin søn.
I skal naturligvis vælge hvilke kampe I tager - nogle gange kan det sagtes være far der skifter ble, selvom Bertram hellere vil have mor til det, ligesom far også fint kan gøre andre almindelige ting. Men f.eks. omkring putning, - her kan det være udmærket ikke bare at overlade det til far, fordi ingen har gavn af at Bertram græder sig i søvn og hvis han sover roligt, fordi mor putter, så skal du naturligvis gøre det. Far kan så stadig komme ind og sige godnat, far kan læse godnathistorien, men mor kan være den der putter, fordi det giver ro.
Det handler altså meget om at finde en balance, selvom jeg godt ved at det ikke er så nemt.
Med hensyn til pottetræning, så er de fleste børn ikke parate til dette før omkring 3 års alderen. Det er en fysiologisk proces som barnet modnes til og et tegn er f.eks. at barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Et andet godt tegn til at samarbejdet kan begynde er at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil være fri for sin ble.
At Bertram lige nu interesserer sig for 'tisseriet' hænger sandsynligvis mere sammen med hans alder og hans naturlige interesse for sig selv og for hvordan han fungerer og det er således ikke et udtryk for at han er parat til at pottetræne. Har han lyst til at sidde på potten, så lad ham gøre det, men det skal være leg og mister han interessen for det i løbet af nogle måneder, så er det helt naturligt.
I princippet er det bedre at lade barnet beholde bleen på og give succesoplevelser med en tør ble, end det er at fjerne bleen for tidligt og give barnet den dårlige oplevelse at få våde bukser.
Når man starter pottetræning/renlighed, så er det altså et spørgsmål om at beholde bleen på og så følge barnet på toilet/potte på bestemte tidspunkter og rose, når det går godt. Ligesom man skal følge barnet når barnet selv siger det skal tisse. Hvis barnet føler sig tryg ved sin potte, kan man fint tage den med når man tager nogen steder.
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske