Svar: Plan for mad og søvn - 6 mdr.
14. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi
I forhold til at din dreng nu er 6 måneder gammel, så lyder det rigtig fint med 3 måltider skemad og det er fortsat en god idé at tilbyde ham flaske ca 6 gange dagligt. Det gør ikke noget at han ikke drikker meget store mængder hver gang, hans indtag og din beskrivelse for dagen lyder rigtig fint og passende for hans alder.
Du er nødt til at give lidt fleksibilitet i forhold til hvornår han vågner om morgen og hvad tidspunkt hans middagslur ligger på. I forhold til at sove igennem om natten, så tænker jeg at han umiddelbart måske ikke behøver flasken kl. 2.30. Ville det mon ikke være muligt at få ham til at sove videre uden flaske der og så i stedet satse på at han spiste en lidt større mængde mælk kl. 5.30, hvorefter han så kunne sove lidt videre.
Det er som udgangspunkt en god idé at give ham mælk inden midnat men nogle gange må man forsøge sig lidt frem for at finde ud af hvad der fungerer bedst ... har du f.eks. forsøgt ikke at vække ham, men at se hvad tid han selv vågner? Hvis han vågner at sig selv kl. 24 så ville han måske kunne spise lidt mere og hvis vi forestiller os at han så kunne indtage måske 150ml mme på det tidspunkt istedet for de 100ml kl. 23, så ville han måske også kunne springe flasken kl 02.30 over.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover lidt videre.
Morgen 7.30-8: Grød, forsøge med lidt grovere grødtyper som havregrød, det mætter lidt mere.
Formiddag 9: Tilbyde lidt frugtmos, evt. lidt frisk frugt i hånden, f.eks. en appelsinbåd, der er blød at sidde med og suge saften ud af. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske mme kl. ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbyde lidt agurkestænger, evt. en brødskorpe eller lignende at sidde med. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 14. Det vil sige at flasken lige efter grøntsagsmosen tages ud og i stedet spiser han måske en lidt større mængde inden luren her.
Eftermiddag 16: Flaske med mme, evt. lidt frugt som om formiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes igen her brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden.
Puttes til natten kl. ca 19.30-20 med en flaske mme
Sen aften 23-01: Flaske med mme. Prøv at se om han selv vågner og derfor vil indtage så stor en mængde at han begynder at kunne springe flasken midt nat over.
Vågner han midt nat kl. 02.30, så forsøg at hjælpe ham til at skifte stilling og blive puttet igen uden at få mælk. Hvis han spiser som ovenfor beskrevet, så burde han være dækket rigtig fint ind i løbet af dagen.
Som du kan se er det altså flasken midt nat og så flasken lige efter grøntsagsmåltidet til frokost at jeg foreslår du forsøger at fjerne.
Du skal være opmærksom på at når han vågner om natten, så skyldes dette ikke nødvendigvis sult, men at han har en motorisk uro og får sig lagt i nogle stillinger, som han har svært ved at flytte sig fra. Derfor har han brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtig dejligt igen, at du kærtegner ham og putter ham med dynen evt. giver ham en sut osv. for på den måde at hjælpe ham videre i søvnen uden at få mælk.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske