Svar: Dagpleje og amning - 3 mdr.
14. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Jeg hopper som du ikke på at Benjamin græder af trods, når han skal af sted og når han er i dagpleje. Han lyder til at være oprigtigt ked af det og det er naturligvis vigtigt at finde ud af hvad der er galt. Hvis han tidligere har været glad for at komme af sted, glad for at være der og har følt sig tryg ved sin dagplejer, så er der sket et eller andet, som gør at han lige nu vægrer sig ved at skulle derhen.
Problemet er dog at finde ud af hvad det er. Det kan som du siger sagtens hænge sammen med at han hellere vil være hjemme, fordi han har regnet ud at det er du og lillebror, samtidig med at far jo har haft meget travlt og at han af den grund helt naturligt ikke har fået helt så meget kontakt og nærhed som tidligere. Hans gråd kan således godt være et ønske om at få lidt mere nærhed med familien og på den måde protest over at blive sendt af sted.
Det kan dog også skyldes at han har oplevet et eller andet i dagplejen, som han er ked af og som gør at han ikke vil være der. Det kan jo heller ikke udelukkes. Det kan være at der nu stilles større krav til ham fordi han hører til de ældste børn, det kan være at han har svær kemi med et af de andre børn - der kan være rigtig mange ting som gør sig gældende.
Jeg synes du skal forsøge at få ham til at sætte ord på, hvad der er galt. Selvom han ikke kan beskrive sine følelser med mange ord, så kan han godt sige lidt om hvad der sker og du kan få en fornemmelse af om han hellere "vil være hjemme" fordi han ved at du er der med lillebror eller om "xx er dum" fordi enten dagplejer eller et af de andre børn gør ham ked af det.
Jeg tænker i den forbindelse også at det ikke gør spor at han skal starte i børnehave, han kan sagtens have behov for det skift og handler det f.eks. om at der lige nu bliver stillet lidt større krav til ham, fordi han er den store både hjemme og i dagplejen - ja så vil han jo i børnehaven være den lille i forhold til de andre og måske han synes det er helt rart ...
Samtidig er det jo en stor fordel at du har barsel og derfor mulighed for at køre Benjamin stille og roligt ind i Børnehaven, ligesom du også nu kan prøve at give ham lidt kortere dage og fortælle ham, hvornår du kommer igen. Han kan ikke klokken, men kan måske godt begynde at forholde sig til at du kommer "når han har spist frugt" eller lignende og så betrygge ham i at det er okay, at du er der for ham osv. Og så som du gør, forsøge at gøre det så kortvarigt som muligt, når du siger farvel. Du kan også give ham et billede med af ham og dig, som han kan kigge på, hvis han savner dig ...
Med hensyn til lillebror og amning så et stort skulderklap herfra - hvor er det dejligt at amningen fungerer og at du skal opleve dette. Det er en meget flot vægtøgning han har - tommelfingerreglen lyder at børn bør fordoble deres fødselsvægt inden de er 6 måneder gamle og at de skal have 3 doblet deres vægt når de er et år. Din lille dreng har i en alder af kun 3 måneder allerede næsten fordoblet sin vægt og at du en gang imellem supplere med lidt flaske er helt fint, 60 ml lyder ikke af særlig meget. Det er helt okay at give ham en flaske om aftenen og på den måde få givet ham lidt ro. Så sover I alle også bedre og det har du brug for med to børn i huset :)
Med hensyn til at spise hyppigt, så kan du forsøge om du ved at lægge ham til begge bryster ved hver amning, kan trække tiden lidt. Det vil sige at du starter med at amme fra det ene bryst og lader ham spise færdig der. Derefter skifter du ham, tumler lidt med ham osv. og så tilbyder du ham det modsatte bryst. På den måde får du stimuleret begge bryster og samtidig får du lige givet ham lidt ekstra, så han måske sover lidt længere af gangen.
Du skal også være opmærksom på at han har en alder nu, hvor han er mere opmærksom på verden, kigger bevidst efter lyde, følger med øjnene - fornemmer rummet han er i på en helt anden måde end tidligere. Det kan gøre at han lettere bliver forstyrret under amning og derfor ikke spise helt længe nok, når han spiser. Det kompenserer han så for ved at spise hyppigere og det er fint nok. Det kan dog være rart for dig at få lidt ro en gang imellem ved at forsøge at holde ham lidt mere til ilden, når han ligger der :o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske