Svar: Ferie uden børn - 18 mdr.
14. juli 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Mia
Som udgangspunkt vil det være jeres behov og ikke børnenes at tage på ferie. Børn vil i en alder af 1 og 2 år ikke kunne forholde sig til tid og de vil derfor ikke kunne forstå, hvor I forældre pludselig er blevet af. De kan heller ikke forklares at I kommer igen på søndag eller om 7 dage og på den måde vil det være frustrerende for dem.
Det betyder dog ikke at man som forældre ikke nogle gange kan være nødt til at tænke på sit eget behov fremfor børnenes og det lyder som om at det hos jer er vigtigt at prioritere. Det er som du skriver, rigtig hårdt at være forældre til 3 så små børn og jeg synes det er meget vigtigt at du lytter til din kæreste når han siger at han har brug for tid sammen med dig, hvor I bare er et par og ikke forældre.
Det er sådan at børn har brug for det der hedder tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv. Hos jer lyder det som om at børnene har en stærk tilknytning til deres mormor, da hun kommer forbi næsten dagligt og altid har været en stor del af jeres hverdag og dermed børnenes liv.
Jeg tænker derfor at det er oplagt at det er mormor der passer børnene fordi hun kender deres rutiner, hun kan gøre tingene som I plejer at gøre og hverdagen kan på den måde ligne sig selv mere end hvis en anden skulle passe og derudover føler de sig trygge ved hinanden. Samtidig har børnene også hinanden, de skal jo passes sammen.
Så for at svare på dine spørgsmål, så vil børnene i den alder ikke have tidsfornemmelse og de vil ikke kunne forholde sig til at I pludselig er væk, samtidig med at de ikke kan forklares hvor I er henne og hvornår I kommer tilbage. De vil heller ikke kunne forholde sig til at høre jeres stemme i telefonen - det forstår de simpelthen ikke.
På den måde vil det være et svigt for dem. De vil savne jer rigtig meget og 7 dage er længe i forhold til f.eks. en forlænget weekend fra fredag til søndag ...
Deres stærke og gode tilknytning til mormor er vigtig og hun vil fint kunne passe dem og vil fungere som omsorgsperson for dem. Derfor vil det umiddelbart ikke skade dem, at I ikke er der. Netop når I mangler vil hun som sekundær,- og måske næsten primær tilknytningsperson fordi hun kommer så tit og altid har gjort det, være tryghedsgivende for børnene og de vil derfor ikke lide skade.
De vil kortvarigt godt kunne virke afvisende overfor jer, når I kommer hjem. Det sker hyppigt at man som forældre oplever at barnet virker afvisende, når man har været adskilt i en periode og det skal man naturligvis være forberedt på. Det er en helt naturlig reaktion og ikke noget der fortsætter på længere sigt.
Og ja, det er egoistisk at tage af sted, men nogle gange må man gerne være egoistisk. I sidste ende er børnene jo bedst tjent med at have forældre som har prioriteret hinanden, sørget for at have et parforhold og derfor bliver sammen, fremfor forældre som prioriterer børnene så meget at parforholdet forsvinder og forældrene flytter fra hinanden. Som du selv skriver, så er det hårdt for samlivet med 3 så små børn og man er ikke en dårlig mor fordi man også tænker på sig selv og prioriterer sig selv og sin partner i en kortere periode - det er jo også for børnenes bedste på sigt :o)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fremover - hvad I end finder ud af:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske