Svar: Frugtmos vs frugt i hånden - 7 mdr.
14. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jane
Det lyder som om din datter er parat til at få lidt mere forskellig mad og mad med lidt mere bid i og det er rigtig dejligt. Sundhedsstyrelsen taler faktisk om at der netop i 7-8 måneders alderen er et vindue, som man skal forsøge at udnytte:
"Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Der er derfor intet i vejen for at du forsøger med lidt mere mad i stykker og naturligvis fortsat giver grød og mos ved siden af, så du er sikker på at hun bliver mæt nok. Samtidig er det så også vigtigt at hendes mælkebehov stille og roligt nedsættes - det er vigtigt at hun så vidt muligt ikke spiser hos dig om natten, da det vil tage appetitten væk fra maden om dagen og derudover er det også vigtigt at du nedsætter ammefrekvensen om dagen ... jeg ved ikke hvor meget du ammer nu, men i forhold til hendes alder vil 4 og evt. 5 amninger være nok til at dække hendes mælkebehov og derudover skal hun så spise mere rigtig mad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur, du kan evt. amme inden, men ofte vil denne amning forsvinde i løbet af den næste måneds tid og vil være helt væk ved 8 måneder
Frokost 12: Grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Tilbyd hende ristede brødskorper og lignende hun kan sidde med i hånden, så hun på den måde stille og roligt vender sig til at skulle tygge lidt. Vand af kop. Hvis hun virker parat må du også gerne forsøge med små rugbrødshapsere med lidt smørbart pålæg.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og tilbydes brystet inden
Eftermiddag 16: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Må her igen gerne få lidt at sidde med i hånden, øve sig lidt på. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, som I også er begyndt på. Grøntsagsmos af flere forskellige grøntsager, ris, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Giv hende også kogte blomkåls- og broccolibuketter og lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Ammes eller evt en flaske til natten, hvis hun vil have det og puttes ca kl. 20
Sen aften 23-24: De fleste børn vil have behov for en amning her, men behøver så ikke mælk før næste morgen tidlig igen.
Det betyder ikke så meget at din datter spiser små portioner, det er helt okay, hvis der kun kommer ½ dl. grød/mos ned af gangen og så lidt mad i stykker ved siden af. Det vigtigste lige nu er at udnytte at hun har lyst til at smage og spise familiemaden og netop give hende så stor variation som muligt. Det forebygger også kræsenhed senere hen.
Hun må gerne få havregryn, men det er bedst at bruge dem i havregrød eller bage nogle havregrynsboller. En opskrift på boller kommer her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
De er supergode til både børn og voksne :o)
Du må gerne komme lidt sukker på havregrøden, hvis hun så hellere vil spise den, du kan også søde den ved at komme lidt frugtmos på. Som udgangspunkt synes jeg at ren sukker er at foretrække fremfor kunstige sødemidler. Sødemidler er specielt velegnede for diabetikere, som ikke tåler særligt store mængder sukker. Ved at bruge sødemidler har de mulighed for en gang imellem at få lidt sødt så de ikke skal undvære alt det søde. Børn vil som udgangspunkt have en naturlig lyst til de søde, - modermælk er f.eks. meget sødt og derfor er det en smag som barnet kender og naturligt foretrækker.
Prøv at lade være med at se din datters spisevaner som et nederlag, se i stedet hendes nysgerrighed og lyst til at smage på det hun ser I andre spiser, som noget positivt og godt. Prøv at holde fokus på at det er bedre at hun spiser og smager lidt forskelligt end at hun spiser meget af få ting.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske