Svar: Vil ikke have brystet
17. marts 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Kristine
Det sker af og til at børn foretrækker flasken fremfor brystet, simpelthen fordi det er meget nemmere at spise af en flaske end det er at arbejde ved et bryst.
Det kan være en fordel, hvis du tager en lille sprøjte f.eks. en 10 ml sprøjte og fylder med erstatning eller modermælk. Når du så lægger Anne til brystet, så drypper du lidt mælk ind i mundvigene for at hun på den måde mærker at der er noget at komme efter og får lyst til at tage fat. Det kræver tålmodighed, men det kan godt lykkes.
Du kan også gøre det, at du giver hende lidt mælk, også gerne på sprøjte først, så hun er lige knap så sulten når du lægger hende til. Simpelthen for at hun så har mere tålmodighed til at vente og arbejde ved brystet.
Når du ammer så fungerer det kort fortalt sådan at Anne først sutter et par gange, så kommer nedløbsrefleksen igang og mælken begynder at løbe. Det sker hele tiden under en amning og ikke kun i begyndelsen. Det vil derfor være normalt at hun har en rytme der hedder: sutte, sutte, sutte, pause (vente på nedløbsrefleksen) synke, synke - sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke, synke.
Det tager normalt et halvt minuts tid for nedløbrefleksen at gå igang og hvis dusidder og spænder så forlænger du tiden til tre minutter (for at gøre det meget firkantet). Det er derfor vigtigt at du prøver at slappe af, tæller til ti, tænker på mælk der løber - simpelthen for at tiden ikke forlænges og Anne mister tålmodigheden.
Det kan også være en god idé at lægge et varmt omslag på brystet inden amning. Du kan stryge en stofble godt varm og lægge den på brystet, så flyder mælken lettere.
For nogle hjælper det også at malke lidt ud lige inden barnet lægges til. Derved opnår du at nedløbsrefleksen er gået i gang og mælken flyder lettere, når du lægger hende til.
Hvis Anne er kommet ind i en 'dårlig vane' eller har fået en 'dårlig oplevelse' ved brystet, så kan det også være en god idé at skifte ammestilling. Hvis du plejer at bruge den traditionelle stilling, så kan det være en fordel at du ammer hende imens du ligger ned. Du kan også lægge til i tvillingestilling. Simpelthen for at skabe en ny oplevelse.
Det kan også nogle gange være en løsning at lægge til imens barnet sover eller endnu ikke er vågnet rigtigt op. børn har en ufattelig evne til at spise i søvne, så jeg synes du skal prøve om ikke du kan få hende til at spise, når hun ikke er helt vågen.
Når du lægger hende til, så pas på ikke at holde på hendes baghoved. Det kan hun føle som et pres og det kan gøre at hun afviser brystet og bliver som en 'flitsbue'. Støt i stedet hendes hoved nede ved nakken, på den måde kan du hjælpe hende til brystet uden at presse hende.
Hvis hun er helt ulykkelig, så lad være med at gøre amningen til en kamp, men tilbyd hende flasken. Det er også vigtigt at hun får mad, for at få energi nok til at prøve ved brystet. Det hjælper ikke noget at 'sulte' hende. Du kan så prøve at lægge hende til igen senere, enten når hun ikke er så sulten længere, eller lige inden hun vågner næste gang, som beskrevet ovenfor.
Det er meget vigtigt ikke at gøre amningen til en kamp, da det skal være hyggeligt for jer begge. Det der ikke lykkes den ene gang, lykkes måske næste gang og amning hver anden gang er jo bedre end slet ikke. Fokuser på fremskridtene i stedet for når det ikke lige går.
Jeg håber at nogle af ovenstående råd vil hjælpe jer. Det skal nok gå:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske