Svar: Ny dagsrytme til opstart i vuggestue
14. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Laras mor
Der er intet foruroligende i at Lara indtager ca 600ml mme dagligt, det er helt fint ved siden af skemad og begyndende mad i små stykker. Du kan evt. bruge lidt mme i havregrød, mos osv. så hun på den måde får lidt ekstra, men ellers er det fint at tro på at hun selv kan regulere sit behov. Som du skriver, så trives hun jo fint. Hun vokser som hun skal, tager på og udvikler sig på alle måde - hun lyder således ikke som en pige, der mangler noget :o)
Du har fuldstændig ret i at tidspunkter og dagsplaner skal ses som en rettesnor og ikke noget man skal følge fuldstændig. Det er vigtigt at dagene så vidt muligt ligner hinanden, så hun spiser på nogenlunde samme tidspunkter, sover på samme tid osv. fordi det er vigtigt i forhold til hendes indre ur og fordi det også giver tryghed. Men det kan sagtens variere med ½ times tid i hver retning og det er helt okay. Man er nødt til at være fleksibel og nogle gange vil man jo skulle i byen, eller hun vågner og sover dårligt end andre gange, bliver vækket osv. og det skal der være plads til.
Samtidig er det dog vigtigt at du er opmærksom på at følge nogenlunde samme plan uanset om det er hverdag eller weekend og således også uanset om hun skal afleveres tidligt eller sent i vuggestue, fordi far arbejder i skiftende vagter. De fleste børns indre ur kan ikke finde ud af det, hvis der er meget store skift imellem de forskellige dage.
Når hun bliver 10 måneder gammel og skal begynde i vuggestue, så vil det være helt relevant at sove to gange dagligt ligesom nu og dagen vil umiddelbart ligne meget den dag I har i øjeblikket. Hun vil også i den alder trives med at komme i seng ca kl. 20, måske vil hun i begyndelsen være træt og have behov for at sove lidt tidligere, måske vil hun på grund af alle de nye indtryk sove lidt mere om dagen og derfor gå i seng lidt senere, men ca kl. 20 er som udgangspunkt også fint i den alder.
Vuggestuen vil have helt faste rutiner omkring formiddagslure og middagshvil og du kan spørge dem, når tiden nærmer sig, hvornår de ca. plejer at putte børnene. Det vil ofte passe at børnene bliver lagt til formiddagslur mellem 9-10 og til middagslur mellem 12-13.
Det vil således være tidspunkter som passer helt fint med en plan du allerede kan forsøge at have nu. En plan for dagen til et barn på 7-8 måneder, der allerede er begyndt med lidt brødhapsere og familiemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos og frisk frugt, det kan være f.eks. en appelsinbåd eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske 9.30-10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker og evt. lidt små rugbrødshapsere med smørbart pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. ½ bolle med lidt smør eller lignende. Vand af kop. Nogle gange er man nødt til at bibeholde flaske her i stedet for for meget grød, fordi det er den eneste måde barnet er i stand til at indtage sit mælkebehov.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i familiens mad, ris, sovs osv. Mad i stykker og mad som er moset. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. Flaske
Det er helt okay at du nogle dage er nødt til at give hende en ekstra lur og at hun derfor flytter sine tider lidt i løbet af dagen. Hun udvikler sig rigtig meget og bruger meget energi, hun oplever og suger til sig og bliver derfor naturligt både fysisk og mentalt træt. Derfor vil hun nogle dage have behov for at sove lidt mere end andre dage og det er helt fint.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om, hvordan sagtens kan hænge sammen som nu, når hun starter i vuggestue. Der sker rigtig meget med hende de næste måneder, men rytmen vil være nogenlunde som nu også til den tid. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske