Svar: Mælk og kalkbehov
14. juli 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Charlotte
Sundhedsstyrelsens råd omkring mælk til børn over 1 år lyder: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til det anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det er især via mælk at vi får dækket vores behov for calcium og hvis børn ikke drikker mælk bør de tilbydes en calciumtablet dagligt. Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. I øjeblikket, hvor Carolina tilbydes mme bliver hendes kalkbehov dækket, men hun skal jo efterhånden trappes ud af flaskerne og hvis hun her så ikke indtager mælk nok, så må du drøfte kalktilskud med lægen.
Hvis vi siger at behovet ligger på ca 350ml, så tænker jeg at det skulle være til at komme i nærheden af og en almindelig multivitamintablet indeholdende ekstra calcium kunne således godt være nok for Carolina. Hun kunne så få en portion yoghurt, ost, sovs, du kunne lave milkshakes til hende en gang imellem, hvor du f.eks. blender en banan og mælk. Nogle gange synes børn at det smager lagt bedre end at få bananen ved siden af glasset med mælk ...
Man må også medtænke at så længe hun får flaske 3 gange dagligt med mælk, så er lysten til at indtage mælk og mælkeprodukter på anden vis, nok ikke særlig stor og gjorde hun det, ville hun jo også få for meget :o)
Med hensyn til søvn, så lyder det som om at hun fortsat sover rigtig godt, som du siger og at hun har brug for sine to lure dagligt. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur og man oplevet det ofte ved at barnet begynder at vægre sig mod at sove formiddagslur. Barnet er simpelthen ikke træt nok til at sove om formiddagen, men falder fint i søvn efter frokost og kan så nøjes med den ene lur.
Med hensyn til d-dråber så behøver hun ikke dette efter 12 måneders alderen. Nogle vælger at bibeholde f.eks. ACD dråber indtil barnet er i stand til at tygge en vitaminpille. Det er dog vigtigt i en længere periode at knække en evt. vitaminpille i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske