Svar: Problemer med dagsøvn
14. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at børn i 3 måneders alderen begynder at powernappe mere end man tidligere har oplevet. De begynder at opfatte rummet de er i på en anden måde og er meget bevidste om hvad der sker omkring dem. Derfor virker det nogle gange som om at de ikke vil gå glip af noget og derfor er aktive og på hele tiden - de nægter at sove.
Det er naturligt at din dreng tilgengæld sover meget om natten - på den måde lyder det som om at han regulerer sit behov fint. Men jeg kan godt forstå at du synes det er uhensigtsmæssigt at han ikke sover mere end 3 x ½ time dagligt og jeg synes det er helt relevant at arbejde på at få ham til at sove lidt mere end det:o)
Du skriver at hans ændrede søvnvaner kom i forbindelse med forkølelse og jeg tænker om du måske også selv har været forkølet, sløj eller lignende. Det er vigtigt fordi man er nødt til at medtænke om han er meget vågen, fordi han nu har behov for mere mad.
Det er nemlig sådan at børn netop omkring 3 måneders alderen har det der kaldes appetitspring. Det betyder at de er ved at være så gamle at de har behov for mere mælk. Ved at være meget vågne, små pylrede, grædende, så bliver de lagt hyppigere til brystet og netop hyppigheden øger mælkeproduktionen. Hvis denne periode så samtidig ramler sammen med sygdom, så vil din mælkemængde måske ikke blive trappet op som han behøver, men vil naturligt falde på grund af den stress, som sygdommen giver. Jeg synes derfor det er relevant at du medtænker om hans vågenhed kan handle om at han har brug for noget mere at spise i løbet af dagen.
Det kan således være relevant at du overvejer om du skal forsøge at øge din mælkemængde, alternativt forsøge at supplere med en flaske - jeg ved ikke hvordan du har det med det? Det kunne også være muligt at du f.eks. forsøgte at stimulere lidt ekstra med en brystpumpe og så gav din dreng den udmalkede mælk på flaske efter amning - godt mæt af både bryst og flaske kunne han så måske tage en lidt længere lur og igen komme op på at sove 1-2½ time 3 gange dagligt.
Noget andet er at du fortæller at stort set hele din dag går med at få ham til at sove. Det er utroligt opslidende at trave rundt med at barn på armen eller i barnevogn, bruge 1½ time på det mod at han så kun sover 20 minutter. Det bliver I kun frustrerede af. Prøv derfor at sige til dig selv, at han ikke skal sove hele tiden, hold fast i jeres gamle rutine med at han skal have 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddag/tidlig aftenlur og så er det sådan.
Når han vågner efter kort lur, så kan du forsøge om du kan lulle ham videre i søvn, evt. tage ham op, tilbyde brystet igen og så atter putte ham så han sover videre. Det kan være en måde at gøre det på. Hvis han ikke vil sove, ja så er der ikke så meget at gøre ved det og så må du tage ham op, lade ham ligge lidt på sit tæppe, tumle lidt med ham, skifte ham, give ham et bad osv. og så atter tilbyde ham mad og putte ham igen.
Sæt ord på din frustration, det hjælper nogle gange at sige tingene også selvom han ikke forstår det: "Vil du slet ikke sove mere, det var da noget værre noget, hvad skal vi så finde på.." eller hvordan du nu har det.
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske