Brev:
Lille appetit om dagen - stor om natten
14. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Lille appetit om dagen - stor om natten
Kære Helen
Min lille datter på 6 mdr. har været i gang med skemad i ca. 2 måneder og lagde desværre ud med en gang forstoppelse efter 1½ uge og det er som om hendes lyst og appetit til grød og mos ikke rigtig er kommet igen.
Jeg søgte dengang råd hos dig ang. forstoppelsen og det gik heldigvis over igen. Men jeg undrer mig over at hun stadig ikke spiser ret store portioner ad gangen. Nogle gange får hun ligesom brækfornemmelser efter nogle mundfulde og vil ikke have mere, lige meget hvor langsomt det går. Hun har fået konstateret en hypersensitiv brækrefleks hos lægen og tænker om det er den der kan drille lidt her også?
Jeg har fra starten givet hende risgrød fra Nestle og efterhånden prøvet at supplere med hjemmelavet majsgrød og kartoffelmos med gulerod. Det er som om hun ikke vil have det uden jeg søder det med frugt og selv der er det ikke meget hun har lyst til. Nu er jeg bange for at hun kun vil have søde ting og jeg tænker om du har et råd hvordan jeg skal komme ud af det søde?
Jeg undrer mig også over hvorfor hun ikke øger sine portionsstørrelse, for det er stort set den samme mængde hun får nu, som da vi startede. Burde hun ikke kunne tage større og større portioner? Hun spiser aldrig 1 dl. grød/mos Hun er 6 mdr. nu og har altid haft god appetit og spist hurtigt hos mig (5 min.) og var en stor pige ved fødslen, 4454 gram og 56 cm.
Det som nok er det største problem trods det ovenstående, er at hun stadig har en stor appetit om natten og nogle dage ikke vil spise hos mig i op til 6 timer. Hun får stadig mad ca. hver 3. time om natten dvs. kl. 23, 02, 05 og nogle gange kl. 7. Det er hårdt for mig efterhånden! Jeg synes jo at de 6 timer hvor hun så nogle gange ikke vil spise hos mig burde ligge om natten! Nogle dage spiser hun ikke hos mig fra kl. 9-15 ca. og resten af dagen er det ca. hver 3. time som det plejer.
Jeg har læst i Sundhedsstyrelsens Mad til spæd- og småbørn at de kan spolere deres appetit om dagen, hvis de spiser for meget om natten. Jeg synes jo det lyder som min datter, men ved ikke hvordan jeg skal komme ud af den dårlige rytme, og det er jo heller ikke hver dag det forholder sig sådan. Har du nogle forslag, for tænker at jeg må tage en ”kold tyrker” med hende og lade hende græde om natten, men synes også det er synd…
Nogle gange har jeg prøve at give hende sutten 1 times tid men det ender altid med at hun kommer over i dobbeltsengen og får mad hos mig. Hun sover stadig hos os i soveværelset i sin tremmeseng og sover kun i dobbeltsengen fra kl. ca. 5 til vi står op.
Typisk dag for os, ca. tider:
Kl. 8 står vi op
Kl. 9 amning
Kl. 10 lur
Kl. 12 grød og evt. amning
Kl. 13 lur
Kl. 15 amning
Kl. 16.30 lur
Kl. 18 grød/mos evt. amning
Kl. 19.30 ammes til natten
Det er selvfølgelig ca. tider og nogle dage interesserer amningen hende slet ikke fra kl. 9-15 selvom jeg lægger hende til en gang i timen og prøver…
Nå men det sidste spørgsmål går på lure om dagen. Hun sover sjældent mere end ½ time ad gangen. Heller ikke selvom jeg prøver at køre hende træt ved at holde hende fuldt beskæftiget eller holde hende vågen længere end 2-2½ time. Jeg har prøvet at give hende sutten igen og igen når hun vågner og så vugge eller trille med barnevognen, men det hjælper bare ikke… Hmm. Er det normalt med så korte lure? Tænker om det er fordi hun sover 12 timer om natten… Hvad er søvnbehovet for en 6 mdrs?
Nå sikke en smøre!
Hilsen Line