Svar: Farvel til mos og måske en flaske mindre?
14. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Marc's mor
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og nu hvor Marc snart bliver et år, så vil det være helt relevant at forsøge at få fjernet flaskerne. Det vil her være sådan at det er flasken sen aften som fjernes først, morgenflaske skal han slet ikke have og i stedet for dette kan han tilbydes vand af kop, hvis han vågner og er tørstig.
Flasken inden sengetid vil kunne blive erstattet af en kop lun mælk og en banan samt en godnathistorie. Der er nogle gode stoffer i banan, som får børn til at slappe af og det giver en god ro i maven med blandingen lun mælk og banan :o)
Der er helt fint at I fortsat moser lidt af hans mad ved siden af at han spiser mad i stykker. Det kan være f.eks. kartofler der moses med lidt sovs og kødet ved siden af spises i stykker. Det er også fint at give ham lidt ris, pasta og lignende som er let at tygge, det er naturligt at f.eks. stykker af stegt kød fortsat kan være lidt svært at tygge og være i munden meget længe.
Grøntsager tygges fortsat også lettest, hvis de er kogt og det er også lettere for hans mave at optage kogte grøntsager i forhold til rå. Her er det således en god idé fortsat at give f.eks. lidt kogte ærter, majs og gulerod til frokost.
Overgangen til flere madstykker og mindre mos er altså ved at sammensætte maden, så han fortsat for lidt af begge dele og mose det der naturligt moses som f.eks. kartofler og sovs.
Med hensyn til ½ bolle med smør, så er smørforslaget her en måde at få lidt ekstra fedtstof i barnet, hvilket ellers kan være lidt svært, hvis barnet kun spiser mad i stykker. Det betyder dog ikke at han ikke kan få alt muligt andet på som pålæg, hvis I synes det vil fungere bedre. I kan vurdere om bollen skal gives i hånden eller om I skal give ham små stykker, som han kan spise med fingrene eller en gaffel.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske