Svar: Jerntilskud - 7 mdr.
14. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Din søn bør få mindst 400ml mme dagligt for at være dækket ind med jern og den vil han normalt få hvis han får flaske. Da din dreng ammes og ikke ikke får flaske og vil det være helt rigtigt at tilbyde ham jerntilskud dagligt. Du kan købe jerndråber eller du kan købe smagsneutralt pulver, der kommer på f.eks. lidt frugtmos og gives på en ske.
Du skal være meget opmærksom på at din drengs mælkebehov bliver dækket og hvis han allerede nu er nede på kun 2 amninger dagligt, så synes jeg at du skal overveje om du kan få ham til at tage imod en sutteflaske med mme. Jeg ved at du tidligere har suppleret din amning med flaske og det vil være helt relevant at gøre dette. Kan du få ham til at drikke flaske 2 gange dagligt, ved siden af de to amninger, så lyder det aldersmæssigt mere relevant og er der så 200ml i hver flaske, så er han dækket ind jernmæssigt og behøver således ikke jerntilskud ved siden af.
Det vil således være relevant at han i en alder af 7 måneder får 4-5 amninger eller flasker dagligt for at være dækket ind med mælk og væske.
En plan for et 7 måneders barn, der sikrer behov for såvel mælk som mad kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugt, frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, evt. ildt brødskoper at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur evt. med amning eller flaske
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til middagslur med amning eller flaske
Eftermiddag 15.30-16: flerkornsgrød med frugtmos, man kan også vælge kun at give lidt frugt og så i stedet give bryst eller flaske simpelthen for at mælkeindtaget ikke bliver for lille
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Mad i hånden, det kan være kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolistykker osv. Vand af kop.
Puttes til natten med amning eller flaske kl. ca 19.30
Sen aften 23-24: flaske eller amning
Det er meget vigtigt at tilbuddet om skemad ikke er i så store mængder at det tager pladsen væk fra mælken. Det er således bedre at tilbyde 3/4 dl. grød eller mos og følge efter med amning eller flaske end det er at tilbyde 1½ dl. grød eller mos og din dreng så ikke vil have mælk efterfølgende. Som sagt er mælkebehovet fortsat vigtigt og får han mme og mindst 400ml af flaske i døgnet, så behøver du ikke jerntilskud. Ellers bør du give ham jern, mme i grøden er ikke tilstrækkeligt til at dække hans behov.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske