Svar: Barn nr. 2 - 14 mdr.
14. juli 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Theas mor
Det er helt normale tanker du har og jeg synes det lyder rigtig fornuftigt at vente lidt med at få nummer to. Thea er stadig bare en lille pige, der har rigtig meget brug for sin mor og far og hele jeres forløb har været så hårdt, at din krop både fysisk og mentalt skal have tid til at komme sig inden en lille ny melder sig på banen.
Du elsker Theas så usigeligt højt, mere end noget andet og kærligheden til hende er noget helt specielt. Derfor kan du ikke forestille dig, at du nogensinde vil kunne elske barn nummer to ligeså meget - men tro mig, det kan man sagtens og det er for de fleste fuldstændig ligeså fantastisk anden gang og tredie gang, som det var første gang. Alle børn er forskellige og man elsker dem netop fordi de er som de er:o)
Man kan faktisk ikke tale om den bedste alder mellem søskende. Det hele afhænger jo meget af, hvordan man som familie har det bedst og helt overordnet så mener jeg, at det bedste man kan gøre er at få barn nummer to, når man som forældre føler det er rigtigt og man har lyst til det. Man skal således ikke som udgangspunkt få barn nummer to fordi det passer med barn nummer et eller fordi man gør det for barnets skyld. Man skal gøre det fordi man som forældre har lyst.
Børn kan få enormt meget glæde af hinanden uanset om der kun er 1 år imellem eller om der ender med at være 5. Det vigtigste er at man har lyst til sine børn og føler at nu er tidspunktet rigtigt for alle.
Det spiller naturligvis ind hvor gamle man er som forældre (altså i hvor sen en alder man ønsker at få sine børn), hvordan første graviditet og fødsel har været, det spiller også ind hvad barn nummer et er for en størrelse osv.
Spørger man de gamle børnepsykologer, så siger de tit at det er bedst at der er 3 år imellem børnene. Simpelthen fordi børn de første 3 år af deres liv gennemgår en enormt stor udvikling, hvor de har rigtig meget behov for at forældrene er der for dem 100 pct. og hvor de netop skal lære at adskille sig, øve deres selvstændighed osv. Efter 3 års alderen vil det ældste barn være mere selvstændig, kunne lidt flere ting selv.
Børn har glæde af hinanden uanset om der er et år eller flere år imellem dem, men det er klart at jo tættere de aldersmæssigt er på hinanden, jo mere vil de kunne lege sammen, kunne have fælles interesser, fælles venner osv.
Du kan prøve at læse bogen "Barn nr. 2 - når familien vokser". Du finder den i min bogguide under 'Opdragelse'.
Rigtig meget held og lykke til jer alle fortsat, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske