Svar: Korte amninger pga. nysgerrighed?
14. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Det er nogle rigtigt fine råd din veninde har givet dig og det lyder helt rigtigt og relevant at du forsøger at få Alma til at spise så længe på et bryst af gangen, at du er sikker på at hun har fået, hvad hun behøver. Herefter kan du skifte hende og tilbyde modsatte side.
Samtidig lyder det netop som om at hun lige nu har behov for at øge din mælkemængde lidt - netop fordi hun spiser kortvarigt, sover, vågner op og spiser igen. Hun virker ud fra din beskrivelse her sulten og igang med at øge din mælkemængde netop ved hyppigere amning, søgning mod brystet.
Du skal mærke på dit bryst, hvordan det føles, når hun er færdig med at spise. Det kan sagtens tænkes at hun har 'tømt' brystet efter 10 minutter med den alder hun har. Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks og hun har et stor vacuum og spiser effektivt, så kan hun sagtens få hvad hun har behov for i løbet af 10 minutter. Her vil hun så efter amning, virke mæt, glad, tilfreds, have tydelig mælk i mundvigene og du vil ikke være i tvivl om at hun har fået noget. Andre børn har naturligt behov for mere tid, de dier effektivt, men med langsommere og mere rolig rytme og bruger måske 25 minutter på at spise sig igennem et bryst - også her er børn forskellige og af den grund sætter man normalt heller ikke tid på en amning.
Det er en rigtig god idé at lægge sig med hende - gerne i dobbeltsengen, fordi du sandsynligvis ligger bedre der end på sofaen ... og give samme ro og skabe samme rutiner som om natten, hvor amningen fungerer.
Det er vigtigt at du sidder godt, når du sidder op og ammer. At du har puder at støtte dine arme og Alma med, at du har noget at drikke inden for rækkevidde, at du slapper af i dine skuldre, ben osv. og ikke sidder og spænder. Det skal være en rolig stund, som føles rar for jer begge.
Amninger vil naturligt vare kortere tid i takt med at barnet bliver ældre, større og får flere kræfter. Hvor kort en amning barnet trives på, må vurderes ud fra hvordan barnet spiser, sover, tager på i vægt, udvikler sig osv. En amning kan som sagt varer kort eller lang tid - det gør ikke noget, hvis barnet trives. Derfor er du nødt til at se på, hvordan din datter har det, tager på osv. for at vurdere om 10 minutters amning er nok for hende og bare et udtryk for at hun spiser effektivt.
Jeg håber at dette sammen med mit tidligere svar hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske