Brev:
Pludselig søvnændring
14. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Pludselig søvnændring
Kære Helen
Først tusind tak for din mail vedr. solcremen fra La Roche-Posay! Jeg vil snarest kontakte producenterne og fortælle dem om min datters reaktion på cremen.
Nu skriver jeg til dig pga. en pludselig ændring i hendes søvnmønster. Den sidste halvanden måneds tid har hun sovet så fint om natten. Enten er hun faldet i søvn i barnevognen eller ved, at jeg ammede hende i søvn. Hun har så sovet i sin egen seng ca. fra kl. 21-22 til mellem kl. 05-07, hvor hun er vågnet første gang. Derefter er hun kommet over i vores seng, hvor jeg har ammet hende lidt, indtil hun meget hurtigt faldt i søvn igen indtil mellem kl. 7-10 (nogle gange med et par ekstra mælketåre, hvis hun har sovet rigtig længe) Ret fantastisk - og meget misundelsesfremkaldende hos andre nybagte mødre!
De sidste tre nætter har hun dog pludselig ændret rytme. Hun starter stadig ud i sin egen seng (når hun først er faldet i søvn), men hun vågner efter meget kort tid - mellem én til to timer efter, at hun er blevet puttet. Resten af natten ligger hun hos os, og hænger næsten konstant i brysterne på mig. Hun er ikke rigtig vågen, synes jeg, men hun sover heller ikke tungt. Hun spjætter hele tiden og kaster om sig med arme og ben. Hun græder dog ikke og virker ikke ked af det eller mere træt om dagen. Men det er enormt forstyrrende for min søvn!!
Som du ved, har vi tilbragt hele sommeren i Frankrig, og det har været meget varmt! Dog faldt temperaturen meget for tre dage siden, og nu er vi lige ankommet til Danmark i dag, så jeg tænker på, om hun lige skal vænne sig til "kulden" igen? Eller er det mon et af de berømte 'appetitspring'?
Hun spiser ellers rigtig fint, og har taget godt på siden sin fødsel. Jeg er ikke klar over hendes præcise vægt lige nu, men hun har gode kinder, tykke lår og sul på resten af kroppen! Hun virker ellers glad og tilfreds; den sidste uges tid er hun lidt mere pyldret, end vi er vant til, men det går over, når vi rejser os og går rundt med hende på armen, så hun kan se, hvad der sker. Så jeg har bare gået ud fra, at hun har haft lyst til at blive underholdt lidt.
Men jeg har da været enormt glad for hendes søvnrytme den sidste tid, og jeg håber, dette her blot er en fase! Hvad har du af visdomsord til mig? :-)
De bedste hilsner,
Anne Mette