Svar: Start i dagplejen - 10 mdr.
15. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pernille
Dejligt at høre at I havde en god ferie alle 3 og at I nu er nået til dagpleje, studietid osv. Det bliver nyt for jer alle, men nyt kan sagtens være dejligt og positivt:o)
Det vil være relevant at give Lucas 400ml mme dagligt fra nu af og indtil han er 12 måneder gammel. Det sikrer hans mælkebehov og det jerntilskud, som han har behov for. Det vil normalt kunne blive dækket af to flaske dagligt og ofte er det via en flaske om aftenen inden han skal sove og så en flaske tidlig morgen eller inden formiddagslur. At lade dagen starte med grød om morgenen og lade dagplejer give en flaske inden formiddagslur lyder derfor som en god idé - det lyder som den rytme, der kunne fungere hos jer.
Flasken om eftermiddagen kan han så undvære og den kan som du skriver, fint erstattes af lidt frugt, en bolle eller f.eks. en portion tykmælk, yoghurt eller lignende mælkeprodukt.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt
Puttes til formiddagslur med sin flaske mme
Frokost: Brødhapsere med forskelligt pålæg, gerne både fiskepålæg og kødpålæg, rester fra aftensmaden som kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, grøntsager - kogte majs, ærter, gulerod, rød peberfrugt, agurk, avokado osv. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør eller lignende, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Fortsat både mad der er moset og mad i stykker. Det kan være kartofler der moses med lidt sovs og kødet der gives i stykker ved siden af. Vand eller sødmælk af kop.
Evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten med en flaske
Med hensyn til indkøring i dagpleje, så er det naturligvis vigtigt at han føler sig tryg ved stedet. Det er stressende for børn at skulle afleveres et fremmed sted, - vi kender fra os selv, hvordan det er at være på en ny arbejdsplads, hvor man ikke kender rutinerne, ikke ved hvor toilettet ligger osv. og man skal huske på at for små børn er det endnu mere frustrerende - for de kan ikke spørge, kun observere ...
For nogle børn går det let, de føler sig meget trygge med det samme, for andre tager det længere tid. Det kan være en god idé at besøge stedet lidt inden han skal starte, så I har været der, og så han har oplevet og set stedet, dagplejer, har set at du er rolig og afslappet ved stedet og ved hende, der skal passe ham. Netop det sidste er meget vigtigt. Han spejler sig jo i dig og hvis han mærker at du er rolig og afslappet så bliver han det også lettere. Modsat, hvis han oplever at du synes det her er svært, så vil han fornemme at der er noget galt og så vil han naturligvis vægre sig mod at blive afleveret.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske