Svar: Vores datter vil ikke have grøden - 5 mdr.
15. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende at din datter ikke vil spise store mængder, det lyder som ikke som om at hun på nogen måde lider nød og du bliver et eller andet sted derfor nødt til at acceptere at hun er en pige, der ikke spiser så meget af gangen.
Det vil være rigtig godt at tilbyde hende skemad to gange dagligt, men du skal holde mængden nede, så hun ikke spiser mere end måske 1/2-3/4 dl. af gangen, så der stadig er plads til mme af flaske efterfølgende. Derudover skal du give hende vand af kop sammen med maden og så skal du ikke følge efter med flasken lige umiddelbart efter skemaden, men i stedet vente en times tid, halvanden eller lignende, så hun får flasken i forbindelse med at hun skal sove. Altså så der hele tiden går 1-1½ time imellem tilbud om flaske og tilbud om skemad.
Det vil derudover være en god idé at forsøge med en anden type erstatning for at se om hun bedre kan lide smagen af noget andet. Det samme gælder skemad, hun må meget gerne få både grød og grøntsagsmos og du må meget gerne give hende smagsoplevelser og variation. Det kunne nemlig godt tænkes at hun er blevet lidt træt af mme og smagen af dette.
Det er nemlig sådan at modermælk tager smag efter hvad moderen indtager af mad, det smager således forskelligt efter om man som mor har spist meget frugt, meget krydret mad eller lignende. Men når børn får erstatning, så smager det ens hele tiden og nogle børn bliver lidt trætte af dette, hvilket jo kan være forståeligt nok. At skifte til et andet mærke eller forsøge med f.eks. den vanlige erstatning + evt. supplement med en vælling kan derfor være rigtig godt i nogle familier.
Du kan varierer grød mellem ris, majs, hirse, boghvede og i takt med at hun bliver 6 måneder kan du begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød. Du kan variere yderligere ved at bruge forskellige former for frugtmos som topping, det både smager og ser anderledes ud alt efter om det er sveskemos, abrikosmos, pæremos eller f.eks. jordbærmos du bruger.
Du kan lave grøntsagsmos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash, ærter osv. og fra 6 måneders alderen kan du bruge forskellige rodfrugter og smagfulde grøntsager. Og her kan du også smagsvariere og konsistensvariere lidt ved at tilsætte kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Det er rigtig fint at bibeholde flaske 5 gange dagligt og dette kan du godt gøre selvom du nu begynder med skemad fast to gange dagligt. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Formiddag 9: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.
Puttes til natten 19.30 med en flaske mme eller vælling
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Det har sandsynligvis noget at sige, at hun nu er ved at få tænder, det generer og gør ondt og betyder at hun måske ikke synes det er så spændende at få mad i munden. Modsat vil mange børn også sætte pris på at få lidt til gummerne at tygge på fordi gummerne klør og du kan her give hende et stykke agurk eller en kold gulerod at sutte lidt på.
At hendes lure generelt er ustabile hænger både sammen med hendes alder og det udviklingsspring hun går igennem lige nu. Det hænger dog også sammen med at det er vigtigt for hendes rytme og biologiske ur, at hun netop nu begynder at få lidt mere mad til faste tider, og dermed på sigt lærer at der er noget der hedder morgenmad, frokost, aftensmad osv. som er noget vi forbinder med helt bestemte måltider og ritualer.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker vil hjælpe jer lidt videre på vej med skemaden. Husk at det er helt fint, hvis hun kun spiser ½ dl. Du skal ikke presse hende, lidt har også ret. Det er bedre at fokusere på at hun spiser lidt til sine måltider fremfor få og store måltider.
Tilsidst vil jeg lige sige, at du skal være opmærksom på at hendes mave skal fungerer. Det er vigtigt at hun har afføring dagligt og at afføringen er lind og let for hende at komme af med. Har hun ikke det, så kan det også være derfor at hun afviser mælken. Hun kan ikke indtage sit behov, hvis der er stop i maven ... :o) Virker maven ikke, så må du tilbyde hende laktulose eller lignende præparat, hvad der nu anbefales hvor du bor.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske