Svar: Jerntilskud til barn under 6 mdr.?
21. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ulla
Jernapabsorptionen fra modermælk er høj, mindst 50 pct, og din søns jernstatus er såeles også afhængig af din. Jeg synes derfor du skal fortsætte med at spise jern, så din søn får jern derigennem og ikke begynde på jerndråber.
Børn der er født til tiden, har ved fødslen store jerndepoter og ekstra jern er ikke nødvendigt før omkring 6 mdr´s alderen. Hos børn der er født før tid og som har en fødselsvægt under 2500g vil jerndepoterne være noget mindre og samtidig har disse børn en større væksthastighed. Her anbefaler man derfor at de starter med jerntilskud allerede fra 4 ugers alderen. Men dette gør sig ikke gældende for din søn og jeg synes derfor ikke at der er grund til at foreslå dig dette.
At du giver ham daglige ACD-dråber er okay, men også disse anbefales normalt også til præmature børn. Ifølge sundhedsstyrelsen er kosttilskud og naturlægemidler uegnede og unødvendige til børn under to år.
Det er normalt at din søn bliver 'smittet' af sine store søskende, men netop det at de kommer hjem med lidt af hvert kan jo også være med til at styrke ham i sidste ende, så han måske ikke får så mange infektioner som mange andre, når han begynder i institution.
Derudover er det naturligvis godt med daglig udluftning, skift af sengetøj jævnligt osv. som du også selv er inde på.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske