Svar: Søvnproblemer og mad til barn med refluks
15. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kæreste Hanne
Jeg kan godt forstå du synes det hele er temmelig uoverskueligt og at du nogle gange bliver ked af det, føler dig træt og opgivende. Det er helt naturligt i din situation og et eller andet sted er det kun godt, at du reagerer og har det som du har det. Hvis du ikke havde disse følelser ville du jo ikke være menneskelig:o)
Du fortæller at din mand er syg, jeg kan regne ud at han er blevet opereret da du var højgravid og det har været og er en utrolig psykisk belastning både at skulle forholde sig til hans sygdom og til det at skulle være og blive forældre. På en gang at skulle forholde sig til sygdom samtidig med glæde, det er utroligt svært.
Det er rigtig svært at få lov til at reagere. Du har sandsynligvis ikke være helt så let for dig at reagere og være ked af det over hans sygdom, fordi du har skulle være stærk for din mand og samtidig har du så også skulle tage hensyn til dit dengang ufødte barn og nu søn. Det har sandsynligvis været dig, der ligesom har skulle få det hele til at hænge sammen, være den positive, glade, den der holdt hovedet og humøret højt. Det har været nødvendigt og naturligt at det måtte være sådan og det kan man også klare i en periode, men på et tidspunkt så bliver man træt. Rigtig træt. Ikke træt af det hele, men fysisk træt, træt og tung.
Det er en helt normal reaktion på at være i krise, at have gennemgået de ting du har, at have oplevet på en gang at være gravid og blive mor, samtidig med at du har skulle forholde dig til at din mand har været syg og haft brug for din støtte. Det handler ikke om en fødselsdepression, men om en helt naturligt krisereaktion og du skal overveje meget om ikke du skal tale med din læge omkring det. Måske kan samtaler med lægen være nok, måske vil lægen anbefale dig noget andet, men det kan I tale om:o) Du har brug for at tale med nogen om det, netop for at få det bedre og ikke selv blive syg.
Du gør ikke noget forkert, du er sød, omsorgsfuld, nærværende i din pleje af Marco - det ved jeg fra dine tidligere breve og at Marco har refluks problemer er ikke din skyld og det gør dig ikke til en dårlig mor. Du er en god mor og den bedste Marco kan få!
Det er rigtig godt, at I er begyndt med skemad, da Marco sandsynligvis vil kunne holde dette bedre i sig end mælk og det er helt rigtigt, at det vil være godt at forsøge at finde lidt milde typer af grød og mos. Det er dog meget forskelligt hvad børn kan tåle - ofte går det fint med både risgrød, majsgrød, hirsegrød og også havregrød som du nævner. Jeg synes du skal vente til han er ca 6 måneder inden du introducerer havregrød, men glutenindholdet i havre er meget lille og det er netop derfor man anbefaler at starte med dette, ligesom man også kan forsøge med øllebrød. Derfor kan du roligt forsøge med havregrød fra 6 måneders alderen.
Du må forsøge dig frem med grøntsagsmos og se hvad han kan lide og kapere af dette. Kartoffel er fint at bruge som basis, men i princippet kan du også en gang imellem bruge f.eks. en risgrød og så komme lidt gulerods eller ærtemos på som topping for på den måde at give lidt variation og samtidig skåne maven lidt. Kartoffelmos og risgrød som basis kan således være en god idé og så på den måde få introduceret lidt forskellige andre fødevare som topping - både frugtmos og grøntsagsmos. Hvis han ikke er til risgrød, så brug hirsegrøden som basis det er også helt okay.
Brug kogt frugtmos, hjemmelavet mos eller mos fra glas fremfor frisk mos, som kan virke lidt mere skrapt på maven. Pæremos er en god idé, men også mos af forskellige bær kan være en mulighed. Er der tale om kogt mos, så tåles det som sagt bedre.
I takt med at han bliver ældre bliver han også fysisk mere stærk, og vil derfor kunne sidde mere op. Det vil hjælpe ham at han kan sidde i høj stol og det vil også kunne frigøre dine arme lidt, at han kan begynde at sidde op i sin barnevogn. I kan overveje om barnevognen skal tages mere i brug, når han skal sove, fordi I der kan elevere ryglænet, således at han næsten kan sidde op og sove.
Du kan overveje om du vil forsøge at supplere din amning med en flaske evt. om aftenen, for at se om han bedre kan holde dette i sig og derfor sove uden risiko for at gylpe for meget. Man kan på apoteket købe en speciel erstatning Enfamil A.R. til børn med refluks. Den fungerer ved at være almindelig tynd i flasken og først tykne i maven, hvorfor den lettere holder sig der.
At lærer jeres dreng at tage imod en flaske kan også have den fordel, at du en gang imellem kan få en anden til at tage over, så du får hænderne lidt fri. Flaskegivning alene vil jeg dog ikke anbefale. Hvis din amning i øvrigt fungerer godt, så er det synd at ændre på dette - men en flaske om aftenen eller en gang imellem vil være helt okay, for at lette dig i din hverdag:o) Måske kunne en bedstemor eller en anden tage over en nat, så du kunne få lov til at sove, eller måske trille en tur med Marco en dag, så du på den måde kan få frigivet nogle timer til dig selv.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil i kontakt med andre og høre om nogen har erfaringer med at noget mad er bedre at give end andet osv. Hvis nogen giver tilbagemelding herom, så vil jeg lade dig det vide.
Pas rigtig godt på jer selv og sender et stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske