Brev:
Vågner igen efter kort tids søvn
15. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Vågner igen efter kort tids søvn
Kære Helen
Håber du har haft en god sommerferie, den var sikkert tiltrængt efter den storm af spørgsmål du fik i forbindelse med strejken.
Jeg er nu igen på banen med et par spørgsmål. Sidst jeg skrev drejede det sig om at få Tinus til at tage sutteflaske. Det går rigtig fint - vi prøvede med NUK flasker med sut af naturgummi som du anbefalede og det hjalp. Der er stadig dage hvor han ikke drikker sin vælling til natten, men tror nu mere det skyldes manglende appetit eller at noget andet driller ham. Ofte tager han 200 ml vælling...
Og så har jeg nok også bare indstillet mig på at han ikke skal passes længere tid end han kan undvære at blive ammet og det er også ok. Det er jo trods alt en begrænset periode det handler om.
Lige fra Tinus blev født har vi kæmpet med en del uro om aftenen. Da han var mindre har det til dels skyldes ondt i maven - dels at han en overgang ikke blev ordentlig mæt. Begge dele er nu heldigvis fortid, men han har indimellem stadig svært ved at falde til ro.
Til forskel fra tidligere kan vi nu for det meste putte ham engang ml 19.30 og 20.30 uden det store besvær. Men 9 ud af 10 gange vågner han helt op efter 30-60 min og så er han bare helt umulig. Ikke nødvendigvis ked af det men ligger bare og møffer rundt og kan slet ikke finde ro. Jeg har prøvet stort set alt for at få ham ned og videre i den dybe søvn, men det er SÅ forskelligt hvad der virker. Nogler gange skal han vugges kraftigt i leandervuggen, andre gange svøbes i et tæppe og puttes tæt ind til mig, andre gange igen kan jeg ligge mit ansigt helt tæt til hans og hviske ham stille til ro.
Jeg troede en overgang at uroen skyldtes for megen aktivitet i løbet af dagen, men det sker også på rolige dage hvor vi bare er herhjemme.
For 2½ uge siden brød begge fortænder i undermunden igennem på 1 gang og jeg tænker måske at dette kan betyde noget eller hvad mener du? Hvis ja hvorfor giver det så uro i det her helt bestemte mønster hvor han vågner op efter at være puttet og faldet i søvn?
EN 3. mulighed har jeg tænkt kunne være at han blev overtræt og måske bare havde svært ved at give helt slip på dagen hvis vi havde lagt ham for sent....
Men vi er nu begyndt at ligge ham tidligere hvilket faktisk har været ok nogen dage. Andre giver det samme resultat.
For at du kan forstå hans dag bedre prøver jeg lige at beskrive et døgn - det kan variere utroligt meget så nu beskriver jeg bare det sidste døgn:
6.45: vågner kommer over i sengen sutter lidt, pludrer/snakker - vi bliver liggende i sengen og hygger. ( han var først faldet i søvn kl 22.30 aftenen før og plejer at sove længere så jeg prøvede at få ham til at sove lidt mere)
8.00- 8.25 Powernap
8.30 - står op skifter, leger
9.30 - Ammes, spiser nogenlunde
10.00 puttes til formidagslur sover ca 30 min.
10.30 - 12.00 Formiddagsmos (kartoffel/grøntsagsmos) spiser ca 1 dl + vand af kop, skifter, leger
Tilbydes bryst.
12.15 - går en lang tur med barnevognen, falder i søvn ca 12.30 og sover 20-30 min. er herefter vågen hele turen indtil kort tid før vi når hjem. Prøver at stille barnevognen men han vågner efter få min. Er hjemme igen 14.15...
14.30 - ammes og spiser godt.
15.30 - far går afsted med ham i barnevogn, sover efter få minutter. Sover herefter til 16.45
17.00 - eftermiddagsgrød (Majsgrød med sveskemos, godt 1 dl )
18.30 - 19.15 powernap
19.30 bad
20.00 Tilbydes vælling - vil ikke have noget og er meget urolig. Forsøger herefter at putte men lykkes først kl 21.30. Ammes på et tidspunkt...
00.30 - ammes spiser godt.
5.00 ammes og spiser godt
7.00 Vågner da far står op
Kan jo godt se at dagen er noget rodet, men det var også en de mere problematiske dage..
prøver at holde en plan der ser sådan ud:
ca 7. 30 vågner, pusles leger og tilbydes bryst inden han bliver puttet til første lur (er ikke sulten når han vågner!)
9.30 - 1. lur 30-40 min.
10.30 - 12.30 Formiddagsgrød, pusle/lege tilbydes bryst inden han puttes igen
12.30 - sover ca 1½ time
14-16 - vågen, tilbydes bryst først og sidst
16-16.30 - kort eftermiddagslur
16.30-18 - eftermiddags/aftenmos, tilbydes bryst
ml 18 & 19 kort powenap på max 20-30 min (forsøger at vække ham forsigtigt hvis han ikke selv vågner ).
Herefter bad, vælling, børste tænder. Forsøger at "køre ned" samtidig, synger rolige godnatsange og puttes ml 19.30 og 20.30.
Hvis han falder ok i søvn ammer jeg ham mens han halvt sover inden jeg selv går iseng. Her er der ingen problemer og han sover fint videre. Det samme gælder når han får mad om natten - typisk 1-2 gange.
Men hvad pokker kan vi gøre for at han ikke vågner igen? Og hvorfor gør han det?
Det sker at vi "bare" skal give ham sutten en del gange, men han falder aldrig endeligt i søvn før efter 22....
Nogle dage er det også helt håbløst med hans søvn - det bliver maks til 30 min af gangen og så bliver dagen jo generelt rodet og han pylret.
Hvis du har nogle guldkorn til bedre rytme så kom endelig med dem! ;o)
På forhånd tak
Bibi