Svar: Vågner igen efter kort tids søvn
15. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Bibi
Min umiddelbare tanke er om du skulle forsøge med 3 mindre mængder skemad og så kun to lure dagligt. Jeg tror at dette vil hjælpe jer til lidt mere struktur på dagen og måske samtidig gøre at Tinus kunne sove lidt bedre end han gør på nuværende tidspunkt.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes herefter til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter og det er helt okay. Sover han en dag lidt mere, så er det også fint.
Frokost 12: Grøntsagmos, vand af kop. Sidde med en agurkeskive på tommelfingeren og gnaske lidt i den.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her lidt længere, måske 2 timer
Eftermiddag 16: Ammes
Forsøge at undvære powernappen. Hvis han har sovet kort middagslur kan han naturligvis godt have behov for at sove denne lur, men så er det måske derfor han vågner og ikke rigtigt vil sove igen før kl. 22 ...
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop. Igen evt. en agurkeskive på tommelfingeren at sidde med selv.
Bades osv. Puttes til natten med en flaske vælling mellem 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Som du kan se af denne plan så tænker jeg altså at hvis du kan få ham til at sove lidt længere middagslur og det kan du måske godt, ved at starte dagen med 2 gange skemad og amning, så kan I begynde at springe luren sen eftermiddag over. Sover han fortsat kort middagslur, så er en ½ times powernap fint om eftermiddagen men ligger luren her for sent, som den gør nogle dage, så vil det naturligt æde af nattesøvnen og det bliver således sværere at holde ham sovende der.
Han vågner sandsynligvis efter kort tidssøvn, fordi han der skifter søvnfase og hvis han så samtidig har vænnet sig til at powrenappe i stedet for at sove lidt længere og mere sammenhængende, så er det lettere for ham bare at vågne op og ikke sove videre. Samlet set bliver hans søvnbehov fint dækket, han sover bare f.eks. 45 minutter + 1½ time + ½ time + ½ time og går så i seng kl. 22. I stedet for at sove 45 minutter + 2 timer + evt. ½ time og så gå i seng kl 20 ...
Jeg håber du kan se hvad jeg mener.
Rigtig meget held og lykke, håber planen her vil hjælpe jer videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske