Svar: Sover stadig ikke - 6 mdr.
15. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at der er mange, der har set din datter og er kommet med gode råd og både det ene og det andet (børnelæge, sundhedsplejerske, familie osv. ). Derfor er det rigtig vigtigt at du lytter til dig selv og det du mener virker for dig, jer, for jeres lille pige og derfor er det også rigtig godt, at du prøver at putte hende på en fast måde hver dag, så dagene ligner hinanden.
Du fortæller at hun om dagen sover rigtig fint, men at det især er om aftenen og natten at det er svært. Du fortæller at du forsøger at give hende mælk sen aften og igen tidlig morgen og derimellem forsøger med sutten. Samtidig fortæller du at hun spiser godt om dagen og det lyder altsammen rigtig fint.
Har du indtryk af at din lille pige er meget tryghedssøgende og har brug for meget fysisk kontakt? Du skriver at du tit må tage hende op i armene, vugge hende lidt og så derefter lægge hende tilbage og det lyder som om at du ofte gør dette mange gange. Det er det der virker og jeg tænker derfor at det lyder rigtig fint. Det kan godt være at det er hårdt, men det er i hvert fald omsorgsfuldt og nærværende ...
Har du prøvet at lægge dig med hende, hvordan sover hun hos dig, hvis du f.eks. sidder i sofaen? Har du prøvet at gå rundt med hende i en bæresele? Jeg ved at du tidligere har haft gavn af at lægge dig med hende og amme hende i søvn og det er helt okay, det må du gerne gøre, hvis du fornemmer at det virker f.eks. om aftenen.
Når hun sover om dagen, sover hun så i sin barnevogn? I givet fald kunne du prøve at putte hende i barnevognen om aftenen. Det kunne give dig mulighed for at trille hende lidt frem og tilbage, når hun vågner og på den måde holde hende sovende.
Du skal også medtænke hvor hun falder i søvn. Det kan være fornuftigt at hun falder i søvn, der hvor du gerne vil have hende til at sove. Det vil sige at hun lige skal følge med i at hun flyttes, hvis du f.eks. ammer hende og flytter hende efterfølgende til egen seng. Alternativet er at give hende flaske imens hun ligger i sin seng, så skal hun ikke flyttes men kan sove videre, hvor hun ligger. Her skal du så huske at elevere hende hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet, det vil være bedst for hendes ører.
Generelt vil det være en god idé at hun ligger lidt eleveret med hovedet for at fjerne evt. tryk fra mellemøret.
Og så må du prøve at tage det roligt og stole på at du gør det godt og rigtigt. Jeg ved at du tidligere har tvivlet lidt på dine evner som mor og at din datter har så svært ved at sove og du dermed heller ikke får sovet særlig meget, gør det naturligvis ikke bedre. Men du må tro på at tingene ændrer sig og at det nok skal blive anderledes. Bevar roen og bliv ved med at være ligeså opmærksom og omsorgsfuld som du er, - det kommer aldrig dårligt igen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske