Svar: Pyldrer, når hun ligger for sig selv
15. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Børn er forskellige og der kan være mange ting som spiller ind på, hvorvidt børn kan ligge for sig selv i længere tid eller ej.
Nogle børn vil naturligt blive tavse, ligge passive og stille, fordi de har lært at det er sådan det skal være. Børn der aldrig bliver talt med, børn som ikke stimuleres fysisk og mentalt vil naturligt gå ind i sig selv og være stille - dette er selvfølgelig ikke en god ting.
Der er dog også børn, der af natur er lidt mere stille og studerende end andre. Ikke bare, når de begynder at kravle rundt, studerer deres legetøj osv. Også når de er små, vil de have forskellig personlighed. Nogle vil altså kunne ligge lidt mere for sig selv end andre.
Så er der også forældre som er utroligt servicerende, ikke i nogen ond mening, men fordi man jo ikke vil at ens barn skal mangle noget. Hvis barnet lærer at mor og far henter og bringer legetøj, hjælper med at blive lagt rigtigt osv. så behøver barnet jo ikke selv forsøge sig og kan af den grund også blive mere stille, mere passiv. Derfor kan der godt være lidt om det du siger, at du også nogle gange skal lade din datter forsøge sig lidt selv, lade hende blive lidt sur, fordi det at hun netop får temperamentet lidt frem kan motivere hende til f.eks. at begynde at trille lidt omkring.
Det er dog også sådan at børn naturligvis skal hjælpes, når de er kede af det eller har svært ved noget og jo mere du kan styrke din datters motoriske udvikling, jo lettere vil hun også have ved at ligge for sig selv. Det er jo sjovere at ligge selv, hvis man kan slå til legetøjet, trille rundt og få fat i noget nyt osv. end det er at ligge uden at kunne gøre noget overhovedet - de må være frustrerende.
Og så gælder det naturligvis også at nyhedens interesse altid er stor og at børn helt ned i 3 måneders alderen sagtens kan blive trætte af legetøjet og have behov for noget nyt at se på.
Det har også noget at sige, hvorvidt barnet er mæt, har fået en ren ble, er blevet snakket med, tumlet med, - brugt sig selv fysisk og mentalt. Et barn som er fyldt godt op med stimuli og derfor har brug for en pause, vil naturligt bedre kunne ligge for sig selv, end et barn der har lyst til at blive snakket med, få en ren ble eller som er sultent. Tidspunktet hvor man lægger barnet fra sig, har derfor også noget at sige.
Jeg tænker at du skal forsøge at pludre, tumle og bevæge din datter lidt, sørge for at hun har ren ble, har fået mad osv. og så se om hun derefter ikke vil kunne ligge lidt. Og så skal du sige til dig selv at børn er forskellige, nogle er nysgerrige, der skal ske noget hele tiden, hvor andre er meget rolige og afventende ... hvordan er I forældre?
Fortsat god weekend herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske