Brev:
Om at falde i søvn - 23 mdr.
15. juli 2008
Alder:
23 mdr.
Om at falde i søvn - 23 mdr.
Hej Helen.
Hvor er det godt vi har dig. :-)
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om søvn. Jakob på snart to år tager meget lang tid om at falde i søvn om aftenen, og det også selvom han er meget træt. Ofte tager det i hvert fald halvanden time før han sover, nogle gange mere. Han er ikke ked af det eller utilfreds, og han kan sagtens ligge for sig selv i den tid og bare snakke, synge og rode rundt i sengen, afbrudt af nogle få gange, hvor han kalder og bare gerne lige vil se os.
Det der bekymrer mig er, at han skal køre sig selv helt derud, hvor han næsten besvimer af træthed før han overgiver sig. Det undrer mig at han ikke bare lægger sig ned når han er træt, for som sagt virker det ikke som om det generer ham at være selv i sengen.
Tit må jeg vække ham om morgenen, hvor jeg ville ønske han selv vågnede. Og så virker han ret træt.
Vores aftenritual er rimelig fast, og ser sådan ud:
Efter aftensmaden (kl. 18.30 ca.) ser vi lidt fjernsyn indtil klokken bliver 19 imens Jakob får nattøj på, får børstet tænder, bliver smurt ind (eksem) osv.
Så slukker vi tv'et kl. 19 og Jakob vælger hvilke bøger der skal læses før sengetid. Nogle gange synger vi godnatsange efter læsningen. Alt dette foregår i stuen, ikke på værelset.
Kl. 19.30 ca. er det godnat. Her er ingen aktiviteter med mor og far på værelset, men hvis han beder om det får han en bog med i sengen, som han selv kan kigge i.
Vi har prøvet mange andre ritualer, f.eks. at sidde hos Jakob på værelset og hygge - læse, synge osv. - når han er kommet i seng. Men så har vi oplevet, at der lyder et ramaskrig når vi vil gå derfra, og at vi til sidst har måttet sidde hos ham indtil han faldt i søvn, hvilket ofte alligevel har taget halvanden times tid. Og vi vil meget nødigt vænne ham til at vi sidder der hver aften indtil han sover.
Er det ok blot at lade ham rode rundt i sengen for sig selv så længe om aftenen indtil han selv falder i søvn, eller er det vigtigt at vi "hjælper" ham til at falde i søvn? I så fald, hvordan gør vi det bedst?
Til sidst vil jeg lige understrege, at HVIS han er ked af det ligger han ALDRIG selv. Det er meget mod vores principper at lade ham græde i sengen, så det er kun så længe han hygger sig derinde, at vi gør det med god samvittighed.
Håber du kan finde hoved og hale i det lange brev.
På forhånd tak.