Svar: Han vil ikke spise - 8 mdr.
15. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Dejligt at høre fra dig igen og rigtig dejligt at I har fået en lillebror - tillykke med det:o)
Det er rigtig godt at du har fået trappet amningen om natten ned, men det er meget vigtigt at du også får fjernet amningerne i løbet af dagen. Faktisk skal du helt ned på kun at amme 3 gange dagligt, hvis du skal have Lucas til at spise. De 3 amninger er nok til at sikre hans mælkebehov.
Han er jo i separationsfasen nu og det betyder at han er ved at øve sig i lidt større selvstændighed og i at bevæge sig lidt væk fra dig rent fysisk. For at kunne dette, vil han dog også være lidt mere tryghedssøgende og kan i denne periode søge brystet lidt hyppigere. Det er lidt som om at han lige skal tankes lidt op hos dig og fyldt med tryghed, så kan han bevæge sig lidt ud i verden. Det er derfor en svær periode at trappe amningen med, men det er vigtigt.
Det er netop her i 7-8 måneders alderen at sundhedsstyrelsen taler om at der er et vindue, som man skal søge at udnytte. Børn i denne alder har en naturlig nysgerrighed og lyst til at smage og putte i munden. Jo mere forskelligt man kan give dem, jo bedre er det og jo mere forebygger du også kræsenhed og spiseproblemer fremover.
Det er meget vigtigt at Lucas nu tilbydes meget større variation af mad og så er det sådan set lige meget om det er hjemmelavet eller købt. Det vigtigste lige nu er at du får ham til at spise og han skal have både mos og mad i stykker. Mad som I andre spiser og han skal have rigtig mange små måltider i løbet af dagen - meget mere end han får nu.
Din udfordring er derfor at få skruet gevaldigt ned for amningen og få rigtig mad sat i stedet. En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, frugtmos og/eller frisk frugt i hånden at sidde med selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden. Det kan være små stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ris med lidt sovs eller lignende. Og så skal han have små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - gerne lidt fiskepålæg som makrel, sildepostej eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med lidt frugtmos, flerkornsgrød med frugtmos, og/eller en ½ bolle med smør, lidt frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen mere
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsagsmos, han må få det hele - lasagne, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, spaghetti med kødsovs, indmaden af en frikadelle osv. osv. Sovs og de lidt gammeldags retter er godt og skal I have noget en dag, som ikke passer til ham, så forsøg med en middagsret fra glas. Vand af kop.
Skal ikke ammes før ham skal puttes til natten.
Puttes til natten med amning ca 20
Sen aften 23-24: Evt. amning. Nogen vælger at bibeholde den her i stedet for inden middagslur fordi amningerne om dagen så er helt væk og det kan have betydning for indtaget af mad. Andre vælger at bibeholde en amning i løbet af dagen og forsøge at få barnet til at sove igennem om natten uden mælk.
Som du kan se er det altså noget af en ændring I skal igennem og det er som sagt vigtigt, selvom det også bliver lidt hårdt ... det ved jeg godt.
Når du ser min plan så tænker du sikker at alt det mad får du aldrig i ham, men her skal du holde fast i at det ikke er mængden det kommer an på, det er vigtigt at han spiser lidt. Og ½ dl. grød og så lidt mad i stykker ved siden af er helt fint. På sigt skulle han gerne finde alt det nye interessant også fordi mælkeindtaget nedsættes betydeligt. Så længe han har masser af mælk i maven, så gider han ikke spise andet ...
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske