Brev:
Mælkebehov og tandbørstning
15. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Mælkebehov og tandbørstning
Hej Helen!
Er i tvivl om vores dreng får mælk nok? Kosten for dagen ser sådan ud:
Tidlig morgen: Ammes, dog max 10 min. Da han hurtigst muligt vil i gang med dagen ☺
Morgen: havregrød eller anden grød tilsat MME
Formiddag: en halv bolle med ost, lidt banan, vand i kop
Før formiddagslur: 50 ml. varm sødmælk i kop
Frokost: 1 stykke rugbrød med div. Pålæg
Inden eftermiddagslur: 50 ml. varm sødmælk i kop.
Eftermiddagsmad: A38 med frugtmos, bolle med ost eller smør, vand i kop
Aften: vores mad, med lidt mos ved siden af tilsat MME, vand i kop
Lidt godnatgrød
Ammes inden han puttes til nat: her får han meget lidt da han som oftest falder i søvn ved brystet, hvis ikke jeg ihærdigt holder ham vågen eller også kan han ikke koncentrere sig om at amme.
Hvis ikke han får nok, skal han så ha MME eller komælk? Og hvor meget er tilstrækkelig?
Jeg ville egentlig amme ham så lang tid som muligt, men kan ikke se hvordan det skal opretholdes. Vores dreng giver måske tegn på, han ikke længere har behov for at blive ammet?
Skal jeg så indføre flaske eller er det ”for sent”?
Tandbørstning: Han har 2 tænder i undermunden, hvor den ene kun lige titter frem. Han får børstet tænder morgen, middag og aften efter maden. Men vi har ikke børstet tænder efter at han er blevet ammet til aften. Det har vi ladet fortælle, er forkert, i det modermælk indeholder meget sukker. Vi begyndte derfor at børste tænderne efter aften amning, hvilket resultere i, at vores døsig putteklar dreng så vågner næsten helt op og vi skal starte forfra med at få ham til at falde til ro. Det synes vi er synd for ham, da han i forvejen har svært ved at falde i søvn ”helt selv” og er også hårdt ved os.
Hvad hvis han får MME i stedet? Kan vi så springe tandbørstningen over?
Tak for det sidste svar!
Mange hilsener, mælkemor